بازارهای مالیبلاکچینکریپتو

دفتر کل توزیع شده DLT چیست؟

به گزارش اکسران : دفتر کل توزیع شده DLT چیست؟، محبوبیت ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاکچین مانند بیت کوین، شهرت فناوری دفتر کل توزیع شده را افزایش داده است. دفتر کل توزیع شده نوعی مکانیسم ذخیره‌سازی اطلاعات است که می‌تواند سطوح بالایی از شفافیت، یکپارچگی و در دسترس بودن را در یک محیط غیرمتمرکز فراهم کند. با این حال، گاهی اوقات از یک دفتر کل توزیع شده استفاده می شود که راه حل سنتی تر ممکن است ارزان تر، ساده تر یا ایمن تر باشد.

DLT مخفف Distributed Ledger Technology است و به دفاتر تراکنش دیجیتال و توزیع شده اشاره دارد که بلاک های داده توزیع شده در شبکه ای از نودهای کامپیوتری را ذخیره می کند. بیشتر اوقات، اصطلاحات DLT و بلاکچین Blockchain به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما تفاوت های زیادی وجود دارد. بلاکچین نوعی دفتر کل توزیع شده است. در ادامه به معرفی کامل دفتر کل توزیع شده DLT، عملکرد، ویژگی ها، مزایا و معایب آن به طور کامل خواهیم پرداخت.

دفتر کل توزیع شده DLT چیست؟

دفتر کل توزیع شده DLT چیست؟
دفتر کل توزیع شده DLT چیست؟

دفتر کل توزیع شده یا DLT فناوری است که به کاربران امکان می دهد به یک شبکه بزرگ متصل شوند، ذخیره سازی داده ها را رمزگذاری کنند و داده ها را از طریق شبکه ای از نودها ویرایش و حذف کنند. این سوال که “DLT در بلاکچین چیست؟” اغلب در ذهن مردم خطور می کند. DLT فقط یک شبکه بزرگ از نودها است که برای افزودن و تأیید داده ها به هیچ مرجع مرکزی متکی نیست. DLT از ترکیبی از پروتکل های رمزنگاری، تمرکززدایی و اجماع برای ذخیره ایمن داده ها در پایگاه داده خود و اعتبارسنجی تراکنش های بعدی بر اساس آن استفاده می کند. شرکت کنندگان در یک شبکه DLT به صورت همتا به همتا بدون نیاز به واسطه با هم تعامل دارند. DLT همچنین به خودکارسازی تراکنش ها از طریق قراردادهای هوشمند کمک می کند.

دفتر کل توزیع شده DLT، بر خلاف پایگاه داده های سنتی، هیچ مکان مرکزی برای ذخیره اطلاعات ندارد. این همان چیزی است که آن را از یک پایگاه داده سنتی متمایز می کند. ویژگی تمرکززدایی همچنین امنیت، شفافیت و اعتماد بهتری را در بین طرف‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، فراهم می‌کند. به عبارت دیگر می توان بیان نمود فناوری دفتر کل توزیع شده به کاربران اجازه می دهد تا داده ها و تراکنش ها را در یک شبکه توزیع شده، به اشتراک بگذارند و همگام سازی کنند. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان طیفی از فناوری‌ها با ساختارهای مشابه درک کرد، اما می‌توان آن را به روش‌های مختلف با قوانین مختلف اجرا کرد.


بررسی عملکرد دفتر کل توزیع شده DLT

بررسی عملکرد دفتر کل توزیع شده DLT
بررسی عملکرد دفتر کل توزیع شده DLT

فناوری دفتر کل توزیع شده DLT با اجازه دادن به چندین طرف برای حفظ یک رکورد مشترک و غیرمتمرکز از تراکنش ها یا سایر داده ها کار می کند. هر نود در شبکه یک نسخه از دفتر کل را ذخیره می کند و آن را مستقل از سایر نودها به روز می کند. هنگامی که یک تراکنش جدید به دفتر کل اضافه می شود، برای کل شبکه پخش می شود. سپس شبکه اعتبار تراکنش را با استفاده از مجموعه ای از قوانین یا الگوریتم های از پیش تعیین شده، قبل از افزودن آن به دفتر، تأیید می کند. این فرآیند به عنوان «اجماع» شناخته می‌شود، زیرا برای تأیید و ثبت تراکنش به اجماع شبکه نیاز دارد.

هنگامی که یک تراکنش به دفتر کل اضافه شد، تغییر یا حذف آن بسیار دشوار است، زیرا هش شده و در چندین نود در شبکه ثبت می شود. این باعث می شود DLT ها بسیار ایمن و انعطاف پذیر باشند، زیرا هیچ نقطه شکستی وجود ندارد که بتوان از آن سوء استفاده کرد.

علاوه بر حفظ یک رکورد مشترک از تراکنش ها یا داده ها، انواع فناوری دفتر کل توزیع شده نیز می تواند برای اجرای قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار گیرد، که قراردادهای خوداجرا هستند و شرایط توافق بین خریدار و فروشنده مستقیماً در خطوط کد نوشته می شود. قراردادهای هوشمند را می توان برای خودکارسازی فرآیندهای پیچیده تجاری مورد استفاده قرار داد و می تواند توسط رویدادها یا ورودی داده ها ایجاد شود.


مزایای فناوری دفتر کل توزیع شده DLT

مزایای فناوری دفتر کل توزیع شده DLT
مزایای فناوری دفتر کل توزیع شده DLT

مزایای دفتر کل توزیع شده در این قسمت از مقاله توضیح داده شده است:

  1. امنیت

DLT ها روشی امن و دائمی برای ثبت تراکنش ها ارائه می کنند. تراکنش ها برای محافظت در برابر دستکاری و هک رمزگذاری می شوند و هنگامی که یک تراکنش توسط شبکه تأیید شد و به دفتر کل اضافه شد، به بخشی دائمی از رکورد تبدیل می شود که قابل تغییر نیست.

  1. عدم تمرکز

در یک شبکهDLT ، همه اعضا یا نودها یک کپی از دفتر دارند که شفافیت را افزایش می دهد. ماهیت غیرمتمرکز شبکه همچنین قابلیت اطمینان سیستم را بهبود می بخشد و عملکرد مداوم بدون وقفه را تضمین می کند. این به کاربران امکان کنترل اطلاعات و داده های خود را می دهد.

  1. ناشناس بودن

در یک شبکه DLT، هویت هر یک از شرکت‌کنندگان ناشناس است و اطلاعات شخصی آنها را فاش نمی‌کند یا هیچ اطلاعاتی را که بتوان برای شناسایی آنها استفاده کرد، آشکار نمی‌کند. DLTها می توانند این ناشناس بودن را ارائه دهند و در عین حال امکان ضبط امن و شفاف تراکنش ها را نیز فراهم کنند، زیرا دفتر کل رمزگذاری شده و برای همه اعضای شبکه قابل مشاهده است.

  1. تغییر ناپذیر

در یک شبکه DLT، هنگامی که یک تراکنش تایید شد و به دفتر کل اضافه شد، به بخشی دائمی از رکورد تبدیل می شود و نمی توان آن را تغییر داد. این برگشت ناپذیری تضمین می کند که دفتر کل یک رکورد قابل اعتماد از تراکنش ها است، زیرا هر گونه تغییر یا دستکاری بلافاصله برای همه اعضای شبکه آشکار می شود.

  1. شفافیت

فناوری های دفتر کل توزیع شده DLT سطح بالایی از شفافیت را ارائه می دهند که می تواند به ویژه برای صنایع خاصی مانند مالی، مراقبت های بهداشتی و بانکداری مفید باشد. در این بخش‌ها، ثبت دقیق و قابل اعتماد بسیار مهم است و DLT‌ها راهی امن و شفاف برای ثبت تراکنش‌ها ارائه می‌کنند.

  1. سرعت

فناوری های دفتر کل توزیع شده می توانند تراکنش های بزرگ را سریع تر از روش های سنتی پردازش کنند. این به این دلیل است که DLT ها به واسطه ها یا فرآیندهای دستی متکی نیستند، که می تواند تراکنش ها را کند کند. در عوض، DLT ها از یک شبکه غیرمتمرکز کامپیوترها برای تایید و ثبت تراکنش ها استفاده می کنند که می تواند کارآمدتر و با تاخیر کمتری نسبت به روش های سنتی انجام شود.


معایب فناوری دفتر کل توزیع شده DLT

معایب فناوری دفتر کل توزیع شده DLT
معایب فناوری دفتر کل توزیع شده DLT

در حالی که انواع فناوری دفتر کل توزیع شده DLT مزایای بسیاری را ارائه می دهد، برخی از اشکالات بالقوه نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت:

  1. هزینه های تراکنش

در یک شبکه DLT، نودهای متصل مسئول اعتبارسنجی تراکنش ها هستند. این فرآیند به مقدار مشخصی از قدرت محاسباتی و منابع نیاز دارد و نودهایی که در فرآیند اعتبار سنجی شرکت می کنند ممکن است با مشوق هایی مانند ارز دیجیتال یا سایر پاداش ها جبران شوند. این می تواند منجر به هزینه های بالای تراکنش شود، زیرا هزینه این مشوق ها باید در هزینه کلی معامله لحاظ شود.

  1. سرعت پایین تراکنش ها

یکی از معایب بالقوه DLT سرعت پایین تراکنش ها است. این به این دلیل است که شبکه‌های DLT  برای تأیید تراکنش‌ها به چندین نود متکی هستند و این فرآیند می‌تواند مدتی طول بکشد. هر چه تعداد نودهای بیشتری به شبکه متصل شود، اعتبارسنجی تراکنش بیشتر طول می کشد، زیرا هر نود باید به طور جداگانه تراکنش را قبل از اضافه شدن به دفتر کل تأیید کند.

  1. مسائل مقیاس پذیری

DLT به دلیل سرعت پایین و هزینه های بالای تراکنش ممکن است در گسترش در مقیاس بزرگ با چالش هایی روبرو شود. شبکه‌های DLT برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها به چندین نود متکی هستند و این ممکن است مقیاس‌پذیری سیستم‌های DLT را برای برآوردن نیازهای برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ، مانند شبکه‌های مالی جهانی، دشوار کند.


دلایل اهمیت دفتر کل توزیع شده DLT

دلایل اهمیت دفتر کل توزیع شده DLT
دلایل اهمیت دفتر کل توزیع شده DLT

پس از برخورد موفقیت آمیز با فناوری دفتر کل توزیع شده، زمان آن رسیده است که اهمیت آن را نیز اثبات کنیم. یک سازمان با یک مرجع مرکزی باید تمام داده‌های موجود در پایگاه داده را از یک نقطه تأیید کند و اغلب از رویه‌ای طولانی پیروی می‌کند که در آن داده‌ها از هر جهت ابتدا باید به مرجع مرکزی منتقل شوند، تأیید شوند و سپس توسط بقیه مورد استفاده قرار گیرند. این فرآیند مستعد خطاهای متعدد و همچنین مشکلات است. با  DLT، هر نود این فرصت را پیدا می‌کند که داده‌ها را به دفتر کل اضافه کند، و توافق بین نودها کمک می‌کند تا اطلاعات را به طور جمعی تأیید کنند.

DLT مهم است زیرا به شخص اجازه می دهد تا داده های تأیید شده را بدون خطا به پایگاه داده اضافه کند. امنیت و شفافیت را فراهم می کند و نیاز به واسطه را از بین می برد. هنگامی که DLT با هر فرآیند یا سیستمی یکپارچه شود، می تواند به تمرکززدایی عملیات آن کمک کند تا امنیت، قابلیت تأیید، شفافیت، تغییر ناپذیری و قابلیت ردیابی را به هر تراکنشی که در سیستم یا در فرآیند رخ می دهد، ارائه دهد. شبکه های DLT را می توان برای مطابقت با نیازهای خاص و بخش های مختلف سفارشی کرد.


دلایل مفید بودن فناوری های دفتر کل توزیع شده DLT

دلایل مفید بودن فناوری های دفتر کل توزیع شده DLT
دلایل مفید بودن فناوری های دفتر کل توزیع شده DLT
  • یک سازمان به دلیل متمرکز بودن، از مشکل بسیاری از واسطه ها رنج می برد. فناوری دفتر کل توزیع شده DLT جایگزینی غیرمتمرکز برای سیستم‌های دفتر کل مرکزی سنتی است که برای تسهیل تراکنش‌ها به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها متکی هستند. برخلاف سیستم های دفتر کل مرکزی، DLT ها نیازی به استفاده از واسطه ها ندارند و به طرفین اجازه می دهد تا به طور مستقیم و فوری معامله کنند. این می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه و زمان شود، زیرا واسطه ها می توانند سربار قابل توجهی را به فرآیند معامله اضافه کنند.

علاوه بر این، DLTها به یک نقطه کنترل مرکزی تکیه نمی کنند، و آنها را نسبت به سیستم های دفتر مرکزی ایمن تر و انعطاف پذیرتر می کند. از آنجایی که DLT ها به واسطه ها متکی نیستند، برای تضمین اعتبار دفتر کل نیازی به اعتماد به هیچ نهاد واحدی ندارند. این گزینه DLTها را به گزینه ای جذاب برای طیف گسترده ای از برنامه ها تبدیل می کند.

  • قابلیت دسترسی از دیگر دلایل است. فناوری دفتر کل توزیع شده یک جایگزین غیرمتمرکز برای سیستم های متمرکز ارائه می دهد که اغلب دسترسی به دفتر کل خود را کنترل و محدود می کنند. DLTها به کسب و کارها و افراد اجازه می دهند تا تراکنش های خود را آزادانه و بدون تکیه یا اعتماد به فرد دیگری انجام دهند. این برخلاف سیستم‌های متمرکز است که اغلب به استفاده از واسطه‌ها نیاز دارند و می‌توانند از نظر هزینه و کارایی سنگین باشند. DLTهای عمومی این مفهوم را حتی با ایجاد هیچ محدودیتی در مشارکت یا تراکنش فراتر می برند. این بدان معنی است که هر کسی می تواند به پلتفرم دسترسی داشته باشد.این سطح از دسترسی ،DLTها را به گزینه ای جذاب برای طیف گسترده ای از برنامه ها تبدیل می کند.

هر نود می‌تواند داده‌ها را وارد دفتر کند، و دیگران می‌توانند آن را تأیید کنند و از طریق پروتکل‌هایی مانند Proof-of-Work و Proof-of-Stake، آن را تأیید کنند. داده ها فقط با کمک کلیدهای امنیتی که توسط نودها ذخیره می شوند قابل دسترسی است.

  • یکی از بزرگترین اشکالات دفتر کل کنترل مرکزی، دستکاری داده ها است. از آنجایی که DLT یک دفتر کل را تشکیل می دهد که اجازه اضافه کردن و ویرایش داده ها را تنها پس از اجماع می دهد، احتمال دستکاری داده ها در پلتفرم کم است. DLT ضد دستکاری است، بنابراین حتی اگر داده ها از طریق ابزارهای خارجی تغییر کنند، هنوز یک شبکه کامل از نودها وجود دارند که هشدار را دریافت می کنند و می توانند به سرعت دفتر کل را ویرایش و ایمن کنند.

دفتر کل سنتی، که توسط یک نهاد مرکزی کنترل می شود، در برابر دستکاری و هک آسیب پذیر هستند. این آسیب‌پذیری‌ها به این دلیل به وجود می‌آیند که تنها یک نسخه از دفتر کل وجود دارد که می‌تواند به راحتی توسط یک عامل مرکزی فاسد یا یک هکر به آن دسترسی داشته باشد و آن را تغییر دهد. این باعث می‌شود که کاربران دفتر کل سنتی مورد اعتماد نهاد مرکزی قرار بگیرند، زیرا هیچ‌گونه تشخیصی وجود ندارد که آیا دفتر کل دستکاری شده است یا خیر.

از سوی دیگر، فناوری دفتر کل توزیع‌شده، جایگزین امن‌تر و انعطاف‌پذیرتری برای دفتر کل سنتی است. DLTها غیرمتمرکز هستند و در سراسر شبکه ای از رایانه ها توزیع می شوند، به جای اینکه توسط یک نهاد مرکزی واحد کنترل شوند. این ساختار غیرمتمرکز دستکاری دفتر کل را برای یک عامل مخرب بسیار دشوارتر می کند، زیرا آنها باید دفتر کل چندین نود در شبکه را به طور همزمان تغییر دهند. همچنین DLTها شفاف تر از دفتر کل سنتی هستند، زیرا هرگونه دستکاری بلافاصله برای همه اعضای شبکه آشکار می شود.

هدراهش‌گراف یکی از انواع فناوری دفتر کل توزیع شده است که با استفاده از aBFT به سطح بالایی از امنیت دست یافته است. این مکانیسم اجماع به Hedera اجازه می‌دهد تا اجماع بلادرنگ را تضمین کند و در برابر حملات DDoS مقاومت کند، که می‌تواند یک آسیب‌پذیری برای برخی از پلتفرم‌های دفتر کل عمومی باشد. تا به امروز، Hedera Hashgraph تنها فناوری دفتر کل توزیع شده است که به طور رسمی استفاده خود از aBFT را ثابت کرده است.

  • برخی از انواع فناوری دفتر کل توزیع شده (DLTs) تغییرناپذیری را ارائه می دهند، به این معنی که پس از اضافه شدن یک رکورد به دفتر کل، به هر دلیلی نمی توان آن را تغییر یا حذف کرد. این تضمین می کند که دفتر کل ضد دستکاری است، زیرا هیچ راهی برای هیچ شرکت کننده یا گروهی از شرکت کنندگان برای تغییر سوابق ایجاد شده وجود ندارد.

تغییر ناپذیری چندین مزیت دارد، از جمله ارائه یک رکورد دائمی و بدون تغییر از تراکنش ها یا سایر داده ها. این می تواند به ویژه در صنایعی که ثبت دقیق سوابق بسیار مهم است، مانند امور مالی و مراقبت های بهداشتی مفید باشد. تغییرناپذیری همچنین تضمین می کند که دفتر کل شفاف است، زیرا همه اعضای شبکه می توانند رکوردهای بدون تغییر را مشاهده کنند.

با این حال، تغییر ناپذیری نیز دارای معایبی است. به عنوان مثال، اگر یک اشکال در کد DLT باعث شود یک تراکنش در دفتر کل به اشتباه معرفی شود، تغییر ناپذیری مانع از رفع مشکل هر کسی می شود. معامله نامعتبر به طور دائم بخشی از دفتر کل رسمی باقی می ماند. علاوه بر این، با تغییر قوانین برای رسیدن به فناوری، مقررات جدید دولتی ممکن است نیاز به تغییر در شیوه های نگهداری سوابق داشته باشد. سیستم های تغییرناپذیر نمی توانند با این شرایط قانونی در حال تغییر سازگار شوند و در نتیجه می توانند استانداردهای دولتی را نقض کنند.

با شناخت مزایا و معایب هر دو تغییرپذیری و تغییرناپذیری، برخی از DLTها تغییرپذیری کنترل شده را انتخاب می کنند. تغییرپذیری کنترل شده امکان تغییر رکوردها را می دهد، اما فقط در شرایط خاص و با محدودیت های سنگین. این می تواند تعادلی بین امنیت تغییر ناپذیری و انعطاف پذیری برای انطباق با شرایط در حال تغییر ایجاد کند.

به طور کلی، تصمیم به استفاده از یک DLT تغییرناپذیر، کنترل‌شده یا کاملاً قابل تغییر به نیازها و اهداف خاص برنامه بستگی دارد. DLT های غیرقابل تغییر یک رکورد دائمی و بدون تغییر از تراکنش ها یا داده ها ارائه می کنند، اما ممکن است نتوانند با شرایط در حال تغییر سازگار شوند. DLT های قابل تغییر کنترل شده تعادلی بین امنیت و انعطاف پذیری ایجاد می کنند، اما ممکن است سطح امنیتی مشابه DLT های تغییرناپذیر را ارائه ندهند. DLT های کاملاً قابل تغییر انعطاف پذیرترین هستند، اما ممکن است برای برنامه هایی که به سطح بالایی از امنیت یا شفافیت نیاز دارند مناسب نباشند.


انواع فناوری دفتر کل توزیع شده DLT

انواع فناوری دفتر کل توزیع شده DLT
انواع فناوری دفتر کل توزیع شده DLT
  • بلاکچین Blockchain

به عنوان محبوب ترین شکل DLT، مردم اغلب کل مفهوم فناوری دفتر کل توزیع شده را با بلاکچین اشتباه می گیرند. همانطور که از نام آن پیداست، به عنوان بخشی از انواع فناوری دفتر کل توزیع شده، بلاکچین دفتری است که به نودها اجازه می دهد تا بلاک هایی ایجاد کنند که داده های مربوط به تراکنش ها را ضبط می کنند. ارزهای دیجیتال از بلاکچین استفاده می کنند که در آن هر تراکنش با زمان، مقدار و امضای دیجیتال ثبت می شود. یک هش رمزنگاری برای امنیت به هر بلاک ارائه می شود.

Hashgraph نوع دیگری از DLT است که ادعا می کند از نظر قابلیت اطمینان و امنیت داده ها بهتر از بلاکچین است. هر اطلاعات تراکنش به عنوان یک رله به این شبکه از نودها ارسال می شود.

  • گراف جهت دار غیرمدور DAG

DAG نوعی نمایش گرافیکی تراکنش ها در دفتر کل است. تراکنش‌ها در اینجا روی یکدیگر ساخته می‌شوند و برای اضافه شدن هر تراکنش جدید، باید تراکنش قبلی توسط آن تأیید شود. از آنجایی که نیاز تأیید فوری است، تراکنش‌های با تراکنش‌های قبلی بزرگ‌تر اولویت دارند تا به DAG اضافه شوند.

هولوچین گام بعدی به سوی بلاکچین است. به هر نود یک شبکه جداگانه با یک شبکه بزرگتر به هم پیوسته داده می شود. هر تراکنش باید به درستی تأیید شود. بنابراین، هر نود یک اعتبارسنجی داده دریافت می کند تا نودها را با قوانین مطابقت دهد و دفتر کل را تأیید کند.

  • تمپو یا ردیکس Tempo or Redix

Tempo از تکنیکی به نام Sharding برای قسمت بندی دفتر استفاده می کند. در این روش، تمام رویدادهایی که در شبکه رخ می دهند به درستی مرتب می شوند و تراکنش ها بر اساس ترتیب رویدادها به جای مهر زمانی به دفتر کل اضافه می شوند. این رویکرد می تواند به بهبود کارایی دفتر کل و کاهش بار روی شبکه کمک کند، زیرا امکان تقسیم دفتر کل به قطعات کوچکتر و قابل مدیریت تر را فراهم می کند.


تفاوت بلاکچین و دفتر کل توزیع شده DLT

تفاوت بلاکچین و دفتر کل توزیع شده DLT
تفاوت بلاکچین و دفتر کل توزیع شده DLT

به طور کلی فناوری بلاکچین و دفتر کل توزیع شده یکسان در نظر گرفته می شوند، اما تفاوت هایی بین این دو فناوری وجود دارد. بلاکچین را می توان به عنوان نوعی از فناوری دفتر کل توزیع شده طبقه بندی کرد. می توان گفت که بلاکچین یک نوع DLT است، اما هر دفتر کل توزیع شده را نمی توان یک بلاکچین نامید.

بلاکچین فناوری مادر DLT است. اما ایده پشت آنها یکسان است. فناوری بلاکچین پتانسیل حل بسیاری از مشکلات در صنعت بانکداری و مالی را دارد. در اینجا، بلاکچین نسخه پیشرفته فناوری دفتر کل توزیع شده با بسیاری از عملکردهای مفید است. توسعه دهندگان انواع دیگری از DLT ها را در دنیای فناوری دارند. با این حال، آن‌ها بسیاری از پیاده‌سازی‌ها و برنامه‌های کاربردی واقعی را که بلاکچین قادر به انجام آن بوده است، ندارند.


آینده فناوری دفتر کل توزیع شده DLT

آینده فناوری دفتر کل توزیع شده DLT
آینده فناوری دفتر کل توزیع شده DLT

فناوری دفتر کل توزیع شده این پتانسیل را دارد که بر مشکلات مالی یا بانکی، امنیت سایبری، مراقبت های بهداشتی، دولتی، امنیت داده ها و غیره با راه حل های موثر تأثیر بگذارد.

شرکت‌ها و آینده‌نگران اکنون با چالش ایجاد شبکه‌هایی از موجودیت‌ها مواجه هستند که با هم می‌توانند از مزایای DLT برای تغییر اساسی نحوه اشتراک‌گذاری و نگهداری سوابق، و نوآوری در جایی که DLT می‌تواند فرآیندها و مدل‌های تجاری کاملاً جدید را فعال کند، استفاده کنند.


سوالات متداول

  1. فناوری دفتر کل توزیع شده برای چه مواردی استفاده می شود؟

DLT  برای ثبت و ردیابی ایمن تراکنش ها به صورت غیرمتمرکز استفاده می شود. DLT ها به ویژه برای برنامه هایی مفید هستند که دقت و اعتماد در آنها مهم است، مانند صنعت مالی. آنها روشی امن و شفاف برای ثبت و ردیابی تراکنش ها ارائه می دهند و می توانند در صنایع و بخش های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

  1. نمونه ای از فناوری دفتر کل توزیع شده چیست؟

نمونه ای از DLT، بلاکچین است که فناوری زیربنایی پشت ارز دیجیتال بیت کوین است. در بلاکچین بیت کوین، تراکنش ها در یک دفتر کل غیرمتمرکز ثبت می شوند که بین شبکه ای از رایانه ها توزیع می شود.

نمونه‌های دیگر DLT شامل اتریوم است که پلتفرمی برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز DApps  و Hyperledger است که یک پروژه مشترک متن باز است که هدف آن پیشرفت فناوری‌های DLT بین‌صنعتی است.

  1. آیا فناوری دفتر کل توزیع شده همان بلاکچین است؟

فناوری دفتر کل توزیع شده DLT  و بلاکچین اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما دقیقاً یکسان نیستند. DLT به هر سیستمی اطلاق می شود که از یک دفتر کل غیرمتمرکز برای ثبت و اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می کند، در حالی که بلاکچین به طور خاص به نوعی از DLT اشاره دارد که از زنجیره ای از بلاک ها برای ثبت و اعتبارسنجی تراکنش ها استفاده می کند.


سخن پایانی درباره دفتر کل توزیع شده DLT چیست؟

در این مقاله همانطور که مطالعه نمودید ما به طور کامل به معرفی فناوری دفتر کل توزیع شده DLT پرداختیم. DLT مخفف Distributed Ledger Technology است و به دفاتر تراکنش دیجیتال و توزیع شده اشاره دارد که بلاک های داده توزیع شده در شبکه ای از نودهای کامپیوتری را ذخیره می کند.

همانطور که گفته شد، DLT فقط یک شبکه بزرگ از نودها است که برای افزودن و تأیید داده ها به هیچ مرجع مرکزی متکی نیست. DLT یا بلاکچین از ترکیبی از پروتکل های رمزنگاری، تمرکززدایی و اجماع برای ذخیره ایمن داده ها در پایگاه داده خود و اعتبارسنجی تراکنش های بعدی بر اساس آن استفاده می کند.

ممنون از اینکه تا پایان مقاله “دفتر کل توزیع شده DLT چیست؟” همراه ما بودید.

منبع : زوم ارز


بیشتر بخوانید:


 

آخرین اخبار فاندامنتال ارز دیجیتال

منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه