کریپتو

چرا وب3 به هویت دیجیتال نیاز دارد؟

چرا وب3 به هویت دیجیتال نیاز دارد؟

وب3 یا Web3 به عنوان یک فناوری مبتنی بر بلاکچین معرفی می شود که پیشرفت های شبکه جهانی وب در ارتباط با ایجاد اینترنتی غیرمتمرکز، ایمن و شفاف شامل می شود. در ارتباط با بلاکچین می توان گفت که یک دفتر کل توزیع شده است که انجام معاملات همتا به همتای امن و شفاف را که به واسطه نیاز ندارد، ارائه می دهد.


مقایسه قیمت صرافی ارز دیجیتال

همچنین می توان بیان نمود که وب3 راه‎های جدیدی را ارائه می نماید که برای انجام معاملات و خلقارزش های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف کنندگان قادر خواهند بود بر روی دارایی‌های دیجیتال خودشان و داده ها تمرکز خاصی داشته باشند. در وب3 نیاز به واسطه ها از بین می رود و کاربران می توانند بدون نیاز به واسطه ها با یکدگیر به تعامل بپردازند.

از جمله تاثیرات وب3 می توان به تاثیر آن بر روی مدیریت مالکیت داده ها و به علاوه متحول نمودن حریم خصوصی داده ها و ارائه راه های جدید برای ایجاد ارزش و مبادله اشاره نمود. کاربران وب3 قادر خواهند بود دارایی های دیجیتال و یا رمز ارزها را بدون نیاز به واسطه ها مبادله نمایند. همچنین می توانند توکن های غیرقابل تعویض یا NFTها را نیز به صورت غیرمتمرکز معامله کنند. به وسیله وب3 کاربران می توانند بر کارهایشان نظارت داشته باشند و به برقراری ارتباط مستقیم با دنبال کنندگانشان بپردازند. به طور کلی، وب3 فرصت های جدیدی را در اختیار هنرمندان و دیگر افراد خلاق ارائه می دهد.

هویت دیجیتال وب3 به چه معناست؟

در یک عبارت کوتاه می توان بیان نمود که هویت دیجیتال وب3 روشی جدید را به منظور کنترل آنلاین و کنترل هویت دیجیتال ارائه می کند. به کمک هویت دیجیتالی وب3 کاربران می توانند مالکیت و مدیریت بر داده های دیجیتالی خود را به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به شرکت ها و دولت های متمرکز انجام دهند. این روش در واقع امن و خصوصی می باشد و همچنین می توانیم با استفاده از این روش اطلاعات را با هر کسی که انتخاب می نماییم به اشتراک بگذاریم.

هویت دیجیتال وب3 به چه معناست؟
هویت دیجیتال وب3 به چه معناست؟

کاربران سیستم های هویت دیجیتال وب3 قادر خواهند بود هویت خود به صورت خصوصی و تغیرناپذیر مدیریت نمایند و این کار با استفاده از قدرت فناوری بلاکچین صورت می پذیرد.

هویت دیجیتال وب3 پیشرفت قابل توجهی در ارتباط با مدیریت هویت آنلاین دارد. همچنین هویت دیجیتال وب3 مشکلات مربوط به سیستم های هویت متمرکز که در مقابل هک و نقض داده ها آسیب پذیر می باشند، رفع می نماید.

با استفاده از وب3 افراد قادر خواهند بود مسئولیت اطلاعات هویتی خود را در دست بگیرند و بر تعاملات آنلاین خود کنترل بیشتری داشته باشند. شناسه وب3 در ارتباط با تحقق جامعه دیجیتال امن و مستقل تلاش می نماید.

کارکرد هویت دیجیتال در وب3

وب3 از شناسه های غیرمتمرکز به منظور احراز هویت آنلاین کاربران بدون تمرکز بر روی مقامات متمرکز استفاده می نماید. این شناسه ها به عبارتی منحصر به فرد هستند و قابل تایید و قابل ذخیره در شبکه های بلاکچین هستند. پایه و اساس وب3 را شناسه های غیرمتمرکز تشکیل می دهد و افراد قادر خواهند بود هویت خود را بدون ارائه اطلاعات شخصی، اثبات نمایند. برنامه های وب3 می توانند از شناسه های غیرمتمرکز به منظور تایید هویت کاربران استفاده نمایند. در واقع کاربران می توانند با استفاده از شناسه های غیرمتمرکز تصمیم بگیرند که چه کسی به اطلاعات شخصی آنها دسترسی پیدا نماید و به بهبود حریم خصوصی و امنیت آنلاین کمک کند.

برای تضمین ایمنی و قابل اعتماد بودن اطلاعات هویتی، وب3 از اعتبارنامه های قابل تایید یا VC استفاده می نماید. VC یا اعتبارنامه های قابل تایید بخش مهم سیستم های هویت دیجیتال می باشند و مبتنی بر بلاکچین هستند و یا به عبارتی بر روی بلاکچین ساخته شده اند. اعتبارنامه های قابل تایید یا VCها، تایید هویت کاربران را تسهیل می نمایند و تعدادی از اسناد هویتی قابل صدور در قالب VC شامل گواهینامه رانندگی، گواهی کارمندی، گواهی عضویت و گذرنامه دیجیتال می باشد.

تفاوت سیستم‌های مدیریت هویت سنتی با سیستم‌های هویت دیجیتال وب3

در سیستم های متمرکز سنتی نگرانی های امنیتی و حفظ حریم خصوصی افزایش یافته است. هویت دیجیتال وب3 به عنوان جایگزینی غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین معرفی می شود. در ادامه شما می توانید با تفاوت های بین هویت دیجیتال وب3 و سیستم های مدیریت هویت سنتی آشنا شوید.

  • سیستم های هویت دیجیتال وب3 غیرمتمرکز هستند و در مقابل سیستم های مدیریت هویت سنتی متمرکز می باشند.
  • در سیستم های هویت دیجیتال وب3، کاربران بر اطلاعات هویتی‌شان کنترل دارند اما در سیستم های مدیریت هویتی سنتی اینگونه نیست و کنترل اطلاعات در دست مقامات مرکزی می باشد.
  • سیستم هویت دیجیتال وب3 مبتنی بر فناوری بلاکچین می باشد اما سیستم های مدیریت هویت سنتی مبتنی بر سیستم های مدیریت پایگاه داده سنتی هستند.
  • سیستم های هویت دیجیتال وب3 امن تر و خصوصی تر می باشند اما سیستم های مدیریت هویت سنتی در برابر نشت اطلاعات و هک آسیب پذیری بالقوه دارند.
  • سیستم های هویت دیجیتال وب3 امکان به اشتراک گذاری انتخابی اطلاعات هویتی دارند اما در مقابل در سیستم های مدیریت هویت سنتی، اطلاعات هویتی اغلب به طور گسترده ای به اشتراک گذاشته می شوند.

آشنایی با کاربردهای هویت دیجیتال وب3

  1. با استفاده از هویت دیجیتال وب3 کاربران می توانند اطلاعات هویتی و محتوای مورد نظر را در پلتفرم های شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز، کنترل کنند.
  2. امکان مدیریت هویت امن و قابل اعتماد در تراکنش های دیفای DeFi با استفاده از هویت دیجیتال وب3 فراهم است و با این کار از کلاهبرداری جلوگیری می شود و قابل اعتماد است.
  3. مدیریت هویت امن و شفاف در خرید و فروش کالاها و خدمات در بازارهای غیرمتمرکز با استفاده از هویت دیجیتال وب3 تضمین می شود.
  4. هویت دیجیتال وب3 مدیریت هویت امن و شفاف در سیستم های رای گیری را تضمین می نماید.
  5. مدیریت هویت ایمن در سیستم های مراقبت های بهداشتی با استفاده از هویت دیجیتال وب3 برقرار است و بیماران قادر خواهند بود علاوه بر کنترل سوابق پزشکی خود و از امنیت داده های خود مطمئن باشند.

راه حل های هویت دیجیتال وب3 چیست؟

راه حل های هویت دیجیتال وب3 در نظر دارد تا کاربران را با استفاده از کنترل بیشترشان بر روی داده های شخصی و هویت آنلاین خود، توانمند سازد. یکی از نمونه های هویت دیجیتال وب3، سرویس نام اتریوم یا ENS است. کاربران می توانند با استفاده از ENS نام دامنه های سنتی خود را به آدرس های اتریوم خود متصل کنند. برای استفاده از هویت دیجیتال وب3 راه حل دیگری به نام شناسه فضا یا Space ID وجود دارد. شناسه فضا به عنوان یک پروتکل هویت غیرمتمرکز معرفی می شود که از بلاکچین اتریوم استفاده می نماید. با استفاده از این پروتکل کاربران قادر خواهند بود مدیریت پروفایل های هویت غیرمتمرکز خود را در دست بگیرند و برای احراز هویت و تایید از این پروفایل ها استفاده کنند.

صرافی کوینکس یکی از صرافی های ارز دیجیتال است که از پروژه های هویت دیجیتال وب3 پشتیبانی نموده است. به عنوان مثال، ENS در کوینکس یکپارچه سازی شده و کاربران به جای استفاده از آدرس کیف پول های پیچیده به ENS وجوه را انتقال دهند. توکن اصلی Space ID، آی‌دی ID می باشد که کوینکس از آن پشتیبانی نموده است. این اقدامات کوینکس باعث شده است تا پذیرش راه حل های هویت دیجیتال وب3 تقویت شود و به کنترل کاربران بر هویت آنلاین کمک نماید.

منبع: CoinEx 


سر تیتر اخبار:


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه