کریپتو

واکنش جالب صرافی بیترکس به شکایت SEC؛ درخواست رد شکایت و حذف کارمزد معاملات ۵ رمزارز

در پی شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه صرافی بیترکس، این صرافی ضمن ارائه درخواستی به دادگاه برای رد این شکایت، پاسخ جالبی به این اقدام SEC داده است. این صرافی در همان روز اعلام کرد معاملات بیت کوین، اتریوم، کاردانو، ریپل و دوج کوین در بازارهای USDT برای مدتی محدود بدون کارمزد خواهند بود.

به نقل از کریپتو گلوب، بیترکس (Bittrex)، یکی از صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال، تصمیم گرفته است تا به شکایت SEC علیه خود اعتراض کند. این تصمیم توسط یک کارشناس حقوقی با نام مستعار «متالامن (MetaLawMan)» در توییتر مورد تشویق قرار گرفت.

نوبیتکس، اولین و بزرگترین پلتفرم تبادل رمزارز در ایران
فقط با ۳۰۰هزار تومان اولین معامله‌ی خودت رو انجام بده!

ثبت نام

شکایت SEC علیه صرافی بیترکس

داستان از این قرار است که SEC در آپریل ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲)، بیترکس و یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل سابق آن ویلیام شیهارا (William Shihara) را به اداره یک صرافی و کارگزاری ارائه‌دهنده «اوراق بهادار ثبت نشده» متهم کرد. SEC همچنین از شعبه خارجی بیترکس به نام Bittrex Global GmbH به دلیل عدم ثبت نام به عنوان صرافی اوراق بهادار شکایت کرد.

SEC ادعا می‌کند که بیترکس و شیهارا با صادرکنندگان دارایی‌های کریپتو برای حذف برخی «بیانیه‌های مشکل‌ساز» که می‌توانند منجر به بررسی نظارتی شوند، هماهنگی کرده است. در شکایت SEC عنوان شده که صرافی بیترکس حداقل ۱.۳ میلیارد دلار درآمد از کارمزد تراکنش‌های سرمایه‌گذاران داشته است، در حالی که این فعالیت‌ها در این کمیسیون ثبت نشده‌اند. اقدام SEC علیه بیترکس بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر این کمیسیون برای قانون‌گذاری بازار کریپتو و محافظت از سرمایه‌گذاران است.

پاسخ بیترکس به شکایت SEC

در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ (۹ تیر)، بیترکس و ویلیام شیهارا هم‌بنیانگذار و مدیر عامل سابق این صرافی، برای رد شکایت SEC درخواستی را به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه غربی واشنگتن ارائه کردند.

جالب اینجاست که در همان روز، بیترکس گلوبال (Bittrex Global) معاملات بدون کارمزد – برای یک دوره محدود – را برای تراکنش‌های مربوط به بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، کاردانو (ADA)، ریپل (XRP) و دوج کوین (DOGE) در بازارهای USDT خود اعلام کرد. انتظار می‌رود این تصمیم حجم معاملات این ارزهای دیجیتال و نقدینگی آن‌ها را در این پلتفرم افزایش دهد.

توییت بیترکس گلوبال
تویتت بیترکس گلوبال؛ منبع: توییتر

با توجه به توییت متالامن، تصمیم بیترکس برای مقابله با SEC یک پیشرفت مثبت محسوب می‌شود؛ به ویژه با توجه به تصمیم این صرافی به اعلام ورشکستگی فصل ۱۱ و پایان دادن به کار خود در ایالات متحده. این وکیل حقوقی خاطرنشان کرد که بیترکس می‌توانست به‌راحتی با یک توافق سریع با SEC مساله را حل و فصل کند که احتمالا این نهاد نظارتی این توافق را به عنوان یک پیروزی به تصویر می‌کشید. با این حال، بیترکس تصمیم گرفت مقاومت کند.

صرافی بیترکس از خدمات دو شرکت حقوقی برجسته کویین امانوئل (Quinn Emanuel) و کینگ اند اسپالدینگ (King & Spalding) برای کمک به دفاع از خود استفاده کرده است. در درخواست رد شکایت SEC عنوان شده است که دارایی‌های کریپتو معامله شده در بازارهای ثانویه اوراق بهادار نیستند و SEC طبق اصل قانونی «دکترین سوالات اساسی (Major Questions Doctrine)» در این زمینه فاقد صلاحیت و اختیارات قانونی است. علاوه بر این، بیترکس ادعا می‌کند که SEC در ارائه «اخطار منصفانه (Fair Notice)» در مورد ادعاهای خود درست عمل نکرده، در نتیجه تشریفات قانونی دادرسی را نقض کرده است.

متالامن تصمیم SEC برای شکایت از بیترکس را مورد تردید قرار داد، به خصوص پس از اینکه این صرافی قبلا از بازار ایالات متحده خارج شده است. او حدس می‌زند یکی از دلایلی که بیترکس ممکن است تصمیم به ترک بازار ایالات متحده گرفته باشد، تحقیقات شش ساله SEC در مورد این صرافی باشد. با وجود تحقیقات طولانی، شکایت SEC مدعی هیچ گونه کلاهبرداری از سوی صرافی بیترکس یا آسیب به مشتریان آن نیست.

این کارشناس حقوقی همچنین استفاده از دلارهای مالیاتی در این پرونده را زیر سوال برد و پیشنهاد کرد که نظارت کنگره در این مورد ضروری است. او بر اهمیت این پرونده به دلیل گسترش نفوذ نظارتی SEC تاکید کرد و صرافی بیترکس را برای ایستادگی در برابر SEC ستود. نتیجه این پرونده می‌تواند رویه قضایی را برای سایر صرافی‌هایی تعیین کند که با چالش‌های مشابهی از سوی SEC روبرو هستند.




منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه