کریپتو

امکاناتی که توسط کیف پول متامسک در اختیار کاربران قرار گرفته است

برای فعالیت در بازار کریپتو و تعامل با این دنیای پرهیجان، به کیف پو‌ل‌های الکترونیکی نیاز دارید. کیف پول‌های ارز دیجیتال ابزاری برای ذخیرهٔ رمز ارزها و امکان خرید، فروش و انتقال ارز در بستر بلاکچین هستند. یکی از کیف‌های محبوب متامسک نام دارد. این ولت بر بستر بلاکچین اتریوم پایه‌گذاری شده‌است.

کیف پول متامسک ولت جدیدی است که امکان ورود به حوزهٔ DeFi، توکن‌های ان‌اف‌تی و … را برای کاربران فراهم کرده‌است. این کیف پول هم برای کاربران Android و هم کاربران IOS قابل استفاده است. از طرفی نسخهٔ دسک تاپ آن نیز موجود است و در قالب افزونه‌های مرورگرهای کروم و فایرفاکس نیز ارائه می‌شود. در ادامهٔ این مقالهٔ کوتاه، راجع‌به این ولت و امکاناتی که به کاربران ارائه می‌دهد، نکات بیشتری را بیان کرده‌ایم. لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

قبل از توضیح دربارهٔ کیف پول متامسک، بد نیست با ماهیت کلی کیف پول‌های ارز دیجیتال و انواع آن آشنا باشید. یک ولت ارز دیجیتال به‌طورکلی ابزاری برای ذخیرهٔ ارزهای دیجیتال است. در این ولت یا کیف پول، اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال ذخیره و نگه‌داری می‌شود.

جابه‌جایی و انتقال رمزارزها با کمک کلیدهای عمومی و خصوصی صورت می‌گیرد. این کلیدها همان اطلاعات ذخیره‌شده در ولت‌ها هستند. کیف پول عمومی همانند ایمیل شماست. به‌عبارتی در دسترس عموم قرار دارد و برای انجام تعاملات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما فقط خودتان به کلید‌های خصوصی دسترسی دارید. این کلید به منزلهٔ رمز عبور است. رمز عبور را باید در مکانی امن ذخیره کنید تا هیچ‌کس دیگری به‌جز خودتان نتواند وارد کیف پولتان شود.

انواع کیف پول ارز دیجیتال متامسک از کدام نوع است؟

انواع مختلفی از کیف پول‌های ارز دیجیتال وجود دارد. کیف پول‌ها را براساس نوع ذخیره، به کیف پول سرد و گرم تقسیم‌بندی می‌کنند. در گروه‌بندی‌های دیگری کیف پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول‌های مبتنی بر وب، کیف پول‌های دسکتاپ و کیف پول کاغذی وجود دارند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود برخوردار هستند.

اکنون باید ببینیم ولت متامسک جزو کدام یک از کیف پول‌های سرد یا گرم است و در دسته‌بندی ذکرشدهٔ دیگر در کدام دسته قرار می‌گیرد.

کیف پول متامسک چیست؟ معرفی METAMASK WALLET و امکانات آن

کیف پول متامسک (Metamask Wallet) یکی از انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال است که بر روی بلاک‌چین اتریوم کار می‌کند. این ولت از طریق مرورگرهایی مختلف در دسترس کاربران قرار دارد. کیف پول Metamask میان مرورگرهای معمولی و بلاکپچین اتریوم همچون یک پُل عمل می‌کند.

کاربران از طریق بلاکچین اتریوم می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) و ارزهای دیجیتال خود را بسازند. همچنین از طریق این پلتفرم امکان نوشتن دستورالعمل‌های مربوط به تراکنش‌های ارزهای دیجیتال که قراردادهای هوشمند نامیده می‌شود نیز وجود دارد. ولت مذکور امکان ذخیرهٔ کلیدهای ارز دیجیتال اتوریم را نیز برای کاربران فراهم می‌کند.

کیف پول متامسک چیست؟
کیف پول متامسک چیست؟

Metamask یک کیف پول گرم است یا سرد؟

به‌طورکلی می‌توان metamask را یک ولت رایگان، منبع باز و آنلاین مبتنی بر شبکهٔ اتریوم معرفی کرد که مبادلهٔ ارزهای دیجیتال از طریق بلاکچین اتریوم کمک می‌کند. همچنین این ولت را باید در دسته کیف پول‌های گرم (آنلاین) قرار داد. کیف پول‌های گرم اکثراً رایگان بوده و در صورت داشتن یک دستگاه متصل به اینترنت، به‌آسانی قابل استفاده است. همین مسئله منجر به آسیب‌پذیری این ولت‌ها شده‌است. هرچند که سازندگان ولت metamast با تمهیدات و سیاست‌های خاص خود ایمنی اطلاعات کاربران را افزایش داده‌اند. با این‌حال اگر قصد نگه‌داری و ذخیرهٔ طولانی مدت دارایی خود را دارید، حتما از کیف پول‌های سرد برای این کار استفاده کنید.

نصب کیف پول متامسک

همان‌طوری که در مقدمهٔ همین مطلب اشاره کردیم، نسخه‌های متنوعی از ولت متامسک ارائه شده‌است. بنابراین برای نصب این ولت می‌توانید هم از اپلیکیشن‌های اندروید و IOS استفاده کنید، هم اینکه از طریق مرورگرهای کروم (chrome)، فایر فاکس (Fairfax)، بریو (Brave) و مرورگر اد (Edge) قابل دسترسی است.

مزایا و معایب کیف پول metamask

انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب به نیاز و عملکرد خودتان در بازار بستگی دارد. اگرچه شناخت بهتر کیف پول‌های مختلف و امکانات آن‌ها نقش مهمی در انتخاب شما دارد. جهت آشنایی بیشتر با ولت Metamask، مطالب زیر را که به نوعی بیان‌کنندهٔ ویژگی‌ها، امکانات، مزایا و محدودیت‌های این ولت هستند را بیان کرده‌ایم.

  • استفادهٔ آسان

یکی از ویژگی‌های مثبت کیف پول Metamask کاربری راحت آن است. به‌ طوری که هر کاربری تنها با ایجاد یک عبارت بازیابی 12کلمه‌ای و ذخیرهٔ آن در جایی مناسب، می‌تواند به این کیف پول دسترسی خواهد داشت. نکتهٔ جالب‌تر این‌که برای ثبت‌نام در Metamask، به ارائه ایمیل نیازی نیست.

ویژگی و نکتهٔ مثبت دیگر Metamask wallet امنیت بالای آن است. اطلاعات شما در مرورگرتان به‌صورت رمزگذاری‌شده ذخیره می‌شود و تنها خودتان به آن دسترسی خواهید داشت. اگر رمز عبور خود را فراموش کرده باشید، از طریق عبارت seed یا همان عبارت 12کلمه‌ای، بازیابی به آسانی بازیابی می‌شود. اما باید این عبارت را در جای مناسبی ذخیره کنید تا در صورت فراموش کردن به آنجا رجوع کنید. دقت داشته باشید که حتی پشتیبانی هم نمی‌تواند عبارت 12کلمه‌ای را برای شما بازیابی کند.

  • امکان خرید ارز دیجیتال

ولت مذکور از طریق دو صرافی کوین‌بیس و ShapeShift امکان خرید ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران می‌گذارد. کوین‌بیس برای خرید ارز دیجیتال اتر و شیپ‌شیفت برای خرید توکن ERC-20 قابل استفاده است. طرافی کوین‌بیس از محبوبیت بیشتری نزد کاربران برخوردار است.

  • پشتیبان‌گیری

ویژگی و قابلیت دیگر ولت Metamask، ذخیره و امکان پشتیبان‌گیری از اطلاعات است. بنابراین در صورت تغییر دستگاه خود و با کمک عبارت seed، می‌توانید دوباره به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید.

  • ویژگی Open Source و بهبود دائمی کیف پول

منبع باز بودن و در دسترس بودن کدهای ولت metamask به‌صورت آنلاین و رایگان، فرصت بازبینی مداوم و بهبود بیشتر ولت را فراهم می‌سازد.

  • قابل استفاده برای توکن‌های بر بستر اتریوم

ولت Metamask برای ذخیرهٔ توکن‌های مبتنی بر اتریوم کاربرد دارد. اما به دلیل این‌که فقط برای توکن‌های این شبکه قابل استفاده است و نمی‌توان ارز دیجیتال دیگری را در آن ذخیره کرد، نشان‌دهندهٔ یک ضعف یا محدودیت است.

امنیت پایین یکی از معایب کیف پول‌های گرم و آنلاین است و به نوعی بیشتر در معرض هکرها قرار دارد. بر همین اساس همیشه به استفادهٔ بیشتر از کیف پول و ترجیحاً یک کیف پول سخت افزاری سرد (آفلاین) توصیه می‌شود.

مزایا و معایب کیف پول metamask
مزایا و معایب کیف پول metamask

سخن پایانی

این ولت یعنی کیف پول متامسک یکی از کیف پول‌های گرم، منبع باز و رایگان است. این کیف پول کاربری آسانی دارد و برای ذخیرهٔ ارزهای اتریوم مناسب است. از طرفی نسبت‌به کیف پول‌های سرد امینت کمتری دارد. این کیف پول بر شبکهٔ بلاکچین اتریوم پایه‌گذاری شده و برای ذخیرهٔ ارزهای این شبکه مناسب است.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه