بازارهای مالیبلاکچینکریپتو

کوین مارکت کپ چیست؟ آموزش کار با وبسایت CoinMarketCap

به لطف تعدد وبسایت‌های مطرح و جامع کریپتویی، حالا دیگر پیدا کردن مرجعی برای رصد ارزهای دیجیتال کار سختی نیست. یکی از اولین گزینه‌هایی که به ذهن تریدرها خطور می‌کند، معمولا CoinMarketCap است. احتمالا همه یا دست‌کم اکثر فعالان بازار ارز دیجیتال می‌دانند کوین مارکت کپ چیست و برای چه کارهایی باید از آن استفاده کرد. معمولا وقتی می‌خواهیم قیمت ارز دیجیتال خاصی را بررسی کنیم، اول از همه سراغ این سایت می‌رویم.

با اینهمه آموزش کار با وبسایت CoinMarketCap به ما کمک می‌کند با امکاناتی که شاید کمتر به چشممان خورده باشد هم آشنا شویم. کدام امکانات؟ این همان چیزی است که در این مطلب از اکسران به آن پرداخته‌ایم. بیایید با هم نگاهی به این وبسایت جامع و کاربردهای آن بیندازیم.

 

از طرح عیدانه اکسران جا نمونی!

با ثبت نام در صرافی اکسران 200 هزار تومن جایزه بگیرید!

به همراه 100 هزار تومن پاداش معرفی از هر نفر!

ثبت نام

 

کوین مارکت کپ چیست؟

معرفی سایت کوین مارکت کپ
منبع: cryptonews.com

اگر کسی از ما بپرسد کوین مارکت کپ چیست، احتمالا به او می‌گوییم یک سایت برای مشاهده قیمت بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال است.

حقیقت این است که این سایت تنها یک منبع برای ردیابی قیمت محسوب نمی‌شود؛ بلکه یک مرجع آموزشی، خبری و تحلیلی است. البته امکانات این وبسایت تنها به همین موارد مربوط نمی‌شود.

سایت CoinMarketCap به کاربران کمک می‌کند بتوانند اطلاعات مفیدی از رمزارزها به دست بیاورند و آنها را با هم مقایسه کنند.

از جمله مزایای سایت کوین مارکت کپ برای کاربران ایرانی، فیلتر نبودن این وبسایت است.

هنگام معرفی بهترین ابزارها برای ترید ارزهای دیجیتال، معمولا علاوه بر کوین مارکت کپ، به سایت‌های دیگری مثل کوین گکو و مساری هم اشاره می‌شود که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند.

اگر می‌خواهید نگاهی کلی به وضعیت بازار داشته باشید، کوین مارکت کپ می‌تواند کمکتان کند. بررسی حجم معاملات انجام شده، درصد تغییرات قیمت، میزان توکن‌ها و کوین‌های در گردش و مواردی از این دست را می‌توانید در این سایت مشاهده کنید.

در بخش بعدی قصد داریم به آموزش کار با کوین مارکت کپ بپردازیم و ببینیم در این سایت چه امکاناتی وجود دارد.

ویژگی‌های مهم کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ چه ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند افراد را به خود جذب کند؟ این سوالی است که پاسخ آن می‌تواند تفاوت این سایت با سایر پلتفرم‌های مشابه را مشخص کند. صرافی بایننس در سال ۲۰۲۰ کوین مارکت کپ را خریداری کرد. همین مسئله می‌تواند به شهرت و اعتبار این سایت بیفزاید.

جامع بودن این سایت از جمله ویژگی‌های مهمی است که نمی‌شود به‌سادگی از کنار آن گذشت. البته این به آن معنا نیست که سایر نمونه‌های مشابهی که در بالا از آنها نام بردیم جامع نیستند، اما CoinMarketCap در نوع خود یکی از بهترین‌هاست. همچنین وجود اپلیکیشن موبایلی، خبرنامه، پایگاه مقالات و کامیونیتی، بر محبوبیت این سایت افزوده است. اعتبار کوین مارکت کپ آنقدر بالاست که لیست شدن رمزارزها در آن یک امتیاز مثبت برای آن دارایی‌هاست. همچنین نظرات کاربران در مورد پروژه‌ها نیز از جمله دیگر مواردی است که برای خیلی از افراد جالب توجه است.

آموزش کار با وبسایت CoinMarketCap

از آنجا که کوین مارکت کپ یک وبسایت بسیار جامع و گسترده است، در این مطلب امکانات آن را با جزئیات بیان نمی‌کنیم؛ بلکه تنها به مرور گزینه‌ها و سرویس‌های آن اکتفا می‌کنیم. هرچند این سایت رابط کاربری بسیار خوبی دارد و کار کردن با آن ساده است. در ادامه، معرفی سایت CoinMarketCap را در چند بخش مجزا دنبال می‌کنیم.

۱. جزئیات کلی بازار

آشنایی با اجزای سایت کوین مارکت کپ
منبع: coinmarketcap.com

در بخش بالایی سایت می‌توانید اطلاعات زیر را ببینید:

Cryptos: تعداد کل رمزارزهایی که در سایت CoinMarketCap لیست شده‌اند.
Exchanges: تعداد صرافی‌هایی که در کوین مارکت کپ صفحه‌ای به آنها اختصاص داده شده است.
Market Cap: ارزش بازار ارزهای دیجیتال به صورت کلی که نشان از سرمایه موجود در این بستر دارد.
24h Volume: حجم ۲۴ ساعت گذشته بازار به دلار.
Dominance: دامیننس بیت کوین و اتریوم که میزان سلطه این دو رمزارز را نسبت به سایر ارزها نشان می‌دهد.
Eth Gas: گس اتریوم که کارمزد لازم برای انجام معاملات اتریوم را به‌صورت میانگین نشان می‌دهد.

موازی با همین منو، در سمت راست سایت هم می‌توانید در باکس Search‌ اقدام به جستجوی کوین‌ها، جفت ارزها، آدرس قراردادها و صرافی‌ها کنید. همچنین در صورت لاگین کردن، می‌توانید به واچ لیست و پرتفوی خود از این قسمت دسترسی داشته باشید.

۲. منوها و زیرمنوهای صفحه اصلی سایت

در این بخش منوهای اصلی و زیرمنوهای سایت را با هم بررسی می‌کنیم و در مورد هر کدام توضیح مختصری ارائه خواهیم کرد.

منوهای اصلی وبسایت CoinMarketCap
منبع: coinmarketcap.com

منوی Cryptocurrencies

این منو اطلاعاتی در مورد رمزارزها در اختیارمان قرار می‌دهد که خود شامل زیرمنوهای زیر است:

🔹 Ranking: رده‌بندی ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار.
🔹 Recently Added: فهرستی از رمزارزهایی که در ۳۰ روز اخیر به کوین مارکت کپ اضافه شده‌اند.
🔹 Categories: فهرستی از دسته‌بندی اکوسیستم‌ها که بر اساس تغییرات ۲۴ ساعت اخیر مرتب شده‌اند؛ مثلا عملکرد اکوسیستم سولانا یا توکن‌های رپد شده. همچنین در این بخش امکان انتخاب دسته‌هایی مانند DeFi یا NFT هم وجود دارد. در تصویر پایین می‌توانید این دسته‌بندی‌ها را مشاهده کنید.

دسته‌بندی رمزارزها در CoinMarketCap
منبع: coinmarketcap.com

🔹 Spotlight: رمزارزهای ترند، سودده‌ترین و پرزیان‌ترین رمزارزهای اخیر به همراه پربازدیدترین و جدیدترین رمزارزهای کوین مارکت کپ.
🔹 Gainers & Losers: پربازده‌ترین و پرزیان‌ترین رمزارزهای بازار در ۲۴ ساعت گذشته به همراه حجم آنها.
🔹 Global Charts: نمودارهای جهانی شامل ارزش بازار کریپتو، ارزش کل بازار بدون احتساب بیت کوین و نمودار دامیننس بیت کوین.
🔹 Historical Snapshots: صفحه‌ای شامل تاریخ‌های مختلف که با انتخاب آنها به فهرست ۱۰ رمزارز برتر هدایت می‌شویم. در این بخش می‌توان ارزش بازار، قیمت، عرضه در گردش، تغییرات ساعتی، روزانه و هفتگی رمزارزهای مذکور را در تاریخ انتخابی مشاهده کرد.
🔹 Overall NFT Stats: اطلاعات کلی در مورد توکن‌های بی‌همتا شامل ارزش بازار، حجم فروش و فروش کلی در ۲۴ ساعت اخیر، قیمت کف، میانگین قیمت، صاحبان و درصد صاحبان NFTها.
🔹 Top Collections: برترین مجموعه‌های NFT که بر اساس حجم فروش مرتب شده‌اند.
🔹 Upcoming Sales: فهرستی از کالکشن‌های NFT که به زودی قرار است لیست شوند.
🔹 Dex Pairs: صفحه‌ای مربوط به جفت‌ارزهای معاملاتی در صرافی‌های غیرمتمرکز که یا می‌توان بر اساس جفت‌ ارزهای ترند روز یا برترین جفت‌های سودده یا زیان‌ده آنها را مشاهده کرد. همچنین می‌توان جفت‌ارزهای مبتنی بر شبکه‌های مختلف را نیز در این صفحه بررسی کرد.
🔹 Chain Ranking: رده‌بندی مربوط به بلاکچین‌های مختلف به صورت نمودار بر اساس ارزش کل قفل‌شده و تغییرات آن.

منوی Exchanges

این منو همان‌طور که از نامش پیداست،‌ اطلاعاتی را در مورد صرافی‌ها ارائه می‌کند و شامل سه زیرمنوی Spot، Derivatives و DEX است. در هر کدام از این زیرمنوها، آمارهایی از صرافی‌های اسپات، مشتقه و غیرمتمرکز خواهید دید. اطلاعات این بخش شامل امتیاز هر صرافی، حجم معاملاتی در ۲۴ ساعت اخیر، متوسط نقدینگی، بازدیدهای هفتگی، تعداد بازارها و رمزارزها و همچنین پشتیبانی از ارزهای فیات است.

منوی Community

این منو که خود شامل دو زیرمنوی Feeds و Articles‌ است، به مقالات و اخبار منتشرشده در انجمن وبسایت CoinMarketCap مربوط است. با کلیک روی هر کدام از این دو زیرمنو، به آخرین مطالب و محتویات که در کامیونیتی این وب‌سایت منتشر شده است، دست پیدا خواهید کرد.

منوی Products

یکی از مهم‌ترین منوهای صفحه اصلی، همین منوی محصولات است که از طریق آن می‌توانید به خدمات و امکانات متنوعی دسترسی داشته باشید. مواردی نظیر ماشین حساب تبدیل ارزهای دیجیتال، مرورگرهای بلاکچین و برنامه‌های موبایلی دست پیدا کنید. این منو خود به سه دسته Product، Campagins و Calendars تقسیم می‌شود. با هم نگاهی به زیرمنوهای این بخش می‌اندازیم.

زیرمنوهای Product

Converter: ماشین حسابی که ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل می‌کند.
Mobile Apps: دسترسی به اپلیکیشن اندروید و IOS وبسایت کوین مارکت کپ و دانلود این برنامه‌ها از طریق این منو امکان‌پذیر است.
Blockchain Explorer: این بخش شما را به مرورگر بلاکچین هدایت می‌کند. از آنجایی که اکنون کوین مارکت کپ یکی از زیرمجموعه‌های بایننس است،‌ این مرورگ مربوط به بلاکچین زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است.
Jobs Boards: در این بخش می‌توانید آگهی‌های مرتبط با مشاغل رمزارزی را ببینید. در واقع این بخش مثل سایت های کاریابی حوزه بلاکچین به انتشار فرصت‌های شغلی می‌پردازد.
Products: محصولاتی نظیر ماشین حساب تبدیل ارزهای دیجیتال، مرورگرهای بلاکچین و برنامه‌های موبایلی به همراه ایردراپ‌های رایگان.
Learn: آموزش، اخبار، راهنمای خرید و خبرنامه.

زیرمنوهای Campagins

Free Airdrops: آنهایی که به ایردراپ علاقه دارند، این منو را بسیار دوست خواهند داشت. در این بخش می‌توانید تاریخ شروع و پایان ایردراپ‌های مختلف را ببینید و در هر کدام که خواستید، شرکت کنید.
Diamond Rewards: در این بخش می‌توانید با الماس‌های کوین مارکت کپ خود، محصولات پیشنهادی را خریداری کنید.
Referral Program: این بخش مربوط به کد رفرال و دعوت دوستان است که از این طریق هم خودتان پاداش خواهید گرفت و هم دوستتان. به ازای هر ۱۰۰ الماسی که دوستتان جمع‌آوری کند، ۲۰ الماس به شما تعلق می‌گیرد.
Learn & Earn: با تماشای ویدیو در مورد پروژه‌های رمزارزی و تکمیل کوئیزها، می‌توانید پاداش خود را در قالب کریپتوهایی که در مورد آنها آموزش دیده‌اید، دریافت کنید.

زیرمنوهای Calendars

ICO Calendar: تقویم عرضه اولیه‌ها همیشه پرطرفدار است که از طریق این منو می‌توانید به اطلاعات ICOهای در جریان و آینده دسترسی پیدا کنید.
Events Calendar:
تقویم رویدادهای کریپتویی مثل سوزاندن توکن، لیست شدن ارزها یا به‌روزرسانی وایت پیپر در این بخش قابل مشاهده است.

منوی Learn

این منو از نامش هم مشخص است که مربوط به آموزش‌ها و اخبار رمزارزهاست. مثل سایر منوهای صفحه اصلی CoinMarketCap، این منو هم شامل چند زیرمنوی مهم است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

News: شامل اخبار ارزهای دیجیتال.
Alexandria: پایگاه جامعی از مقالات آموزشی ارزهای دیجیتال.
Research: تحلیل تکنیکال هفتگی کوین مارکت کپ و مطالبی در مورد کوین‌های ترند و تکنیک‌های عملی برای معاملات رمزارزی.
Conferences: اطلاعاتی در مورد کنفرانس‌های کریپتو و بلاکچین.
Videos: کانال یوتیوب CoinmarketCap برای مشاهده ویدیوهای این وبسایت.
Glossary: دانشنامه کریپتویی و تعاریف کوتاه در مورد اصطلاحات ارزهای دیجیتال.
Where to Buy: معرفی صرافی‌های مختلف برای خرید بیت کوین.

۳. داغ‌ترین‌ها

مشاهده ترین ها در سایت کوین مارکت کپ
منبع: coinmarketcap.com

در بخش ابتدایی وبسایت CoinMarketCap سه کادر می‌بینید که اولی رمزارزهای ترند بازار را به همراه درصد رشدشان در ۲۴ ساعت اخیر نمایش می‌دهد. باکس میانی رمزارزهایی را نشان می‌دهد که تازه در کوین مارکت کپ لیست شده‌اند. در کادر سوم هم می‌توانید مقالات و پست‌های برتر جامعه این سایت را مشاهده کنید. با کلیک روی هر کدام از این موارد، به صفحه مخصوص به همان ارز یا مطلب هدایت می‌شوید.

۴. رده‌بندی رمزارزها

شاید این بخش را بتوان اصلی‌ترین و پرطرفدارترین بخش وبسایت CoinMarketCap دانست. در این بخش می‌توانید فهرست ارزهای بازار را که بر اساس مارکت کپ مرتب شده‌اند، مشاهده کنید. البته امکان مشاهده ارزها بر اساس دسته‌بندی آنها نیز وجود دارد. اطلاعات گزینه‌های این قسمت به شرح زیر هستند:

Name: نام ارز دیجیتال
Price: قیمت لحظه‌ای
1h%: درصد تغییر ساعتی قیمت
24h%: درصد تغییرات روزانه قیمت
7d%: درصد تغییرات هفتگی قیمت
Market Cap: ارزش بازار رمزارز
Volume (24h): حجم معاملات روزانه
Circulating Supply: عرضه در گردش
Last 7 day: نمودار تغییرات هفتگی قیمتی

۵. صفحه مخصوص رمزارزها

این صفحه در چند بخش اطلاعات مفیدی ارائه می‌کند که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم. ابتدا به بخش سمت چپ می‌پردازیم که مطابق تصویر زیر شماره‌گذاری شده است:

صفحه قیمت رمزارزها در سایت کوین مارکت کپ
منبع: coinmarketcap.com

۱. لوگو
۲. نام
۳. نماد
۴. افزودن به واچ‌لیست
۵. اشتراک‌گذاری
۶. رتبه
۷. نوع (کوین یا توکن)
۸. تعداد افرادی که رمزارز مذکور را در واچ لیست خود قرار داده‌اند
۹. آدرس سایت
۱۰. مرورگر بلاک
۱۱. جامعه
۱۲. کد منبع
۱۳. وایت پیپر
۱۴. تگ‌ها شامل مواردی نظیر الگوریتم اجماع، بلاکچین، قابل استخراج بودن یا نبودن، استانداردها و غیره

بخش میانی نیز گزینه‌های مختلفی به شرح زیر دارد:

بررسی صفحه رمزارز در کوین مارکت کپ
منبع: coinmarketcap.com

قیمت لحظه‌ای
درصد تغییرات قیمت لحظه‌ای
بیشترین و کمترین قیمت در ۲۴ ساعت گذشته
ارزش بازار و درصد تغییر آن
ارزش بازار کاملا رقیق شده و درصد آن
نسبت حجم به ارزش بازار در ۲۴ ساعت گذشته

بخش سمت راست نیز شامل اطلاعات مهمی است که وقتی به دنبال توکنومیکس ارزهای دیجیتال هستید، می‌تواند کمکتان کند:

اطلاعات قیمت ارزهای دیجیتال
منبع: coinmarketcap.com

Volume: حجم ۲۴ ساعت گذشته و درصد آن
Circulating Supply: عرضه در گردش و درصد آن
CEX Vol: حجم معامله‌شده در صرافی‌های متمرکز
DEX Vol: حجم معامله‌شده در صرافی‌های غیرمتمرکز
Max Supply: حداکثر عرضه
Total Supply: عرضه کل

در میانه‌های صفحه هم اطلاعات مهم دیگری را می‌توان مشاهده کرد:

نمودار قیمت ارزهای دیجیتال
منبع: coinmarketcap.com

Overview: نمای کلی رمزارز به‌صورت نمودار
Markets: صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارائه‌دهنده رمزارز مذکور
Historical Data: قیمت‌های باز و بسته شدن و بیشترین و کمترین قیمت به صورت روزانه و همچنین قیمت‌های سال گذشته در چنین روزی
News: اخبار و مقالات مرتبط با رمزارز مورد نظر
Price Estimates: تخمین قیمت کاربران
More Info: شامل هولدرهای برتر، اطلاعات پروژه، کیف پول‌هایی که می‌توان رمزارز را در آنها نگهداری کرد، تحلیل‌هایی در مورد رمزارز، شبکه‌های اجتماعی و رتبه‌بندی رمزارز بر اساس فاکتورهایی نظیر فعالیت کاربران، رفتار توسعه‌دهنده و آپدیت‌های پروتکل، در کنار ریسک و نقدینگی پروژه.

۶. حساب کاربری

وبسایت CoinMarketCap برای کاربران خود هم تدابیری اندیشیده است. با عضویت در این سایت و ورود به پنل کاربری خود، می‌توانید رمزارزهای مورد نظرتان را در واچ لیست قرار دهید، رفرال‌گیری کنید، در صفحه شخصی خود در جامعه کوین مارکت کپ فعالیت کنید و تنظیمات دلخواهتان را هم اعمال کنید.

در این قسمت می‌توانید همچنین یک پرتفولیو بسازید و رمزارزهای دلخواه خودتان را در آن قرار دهید. این‌طور می‌توانید ببینید برآیند رمزارزهای محبوبتان چقدر بوده است. از این قابلیت می‌توان به دو شکل استفاده کرد. نخست آنکه رمزارزهایی را در آن وارد کنید که واقعا آنها را خریداری کرده‌اید و به کمک این پرتفوی می‌توانید عملکرد سبد سرمایه خود را مشاهده کنید. دومین حالت این است که رمزارزهایی را به صورت آزمایشی در این پرتفوی وارد کنید و عیار خود را در زمینه سرمایه‌گذاری بسنجید. این صرفا یک آزمون ساده است تا ببینید که آیا می‌توانید با سرمایه‌تان به خوبی کار کنید یا نه.

یک گزینه جالب دیگر هم برای کاربران وجود دارد که آنها را به فعالیت بیشتر در سایت CoinMarketCap مشتاق می‌کند. شما می‌توانید با انجام وظایف مشخص، الماس‌هایی از این سایت دریافت کنید. برخی از این وظایف مانند پیوستن به صفحه یک ایردراپ یا ثبت تخمین قیمت روی یک ارز خاص است. اما این الماس‌ها به چه دردی می‌خورند؟ از آنها می‌توان برای خرید NFTها، آواتارها و گزینه‌هایی از این دست استفاده کرد. برای این کار باید پس از ورود به حساب کاربری، از بخش Reward اقدام کنید.

پرسش و پاسخ (FAQ)

پرسش و پاسخ
  • کوین مارکت کپ چیست؟
    یک سایت جامع برای ردیابی قیمت و حجم معاملات ارزهای دیجیتال است که امکانات دیگری نظیر اخبار، مقالات آموزشی، آشنایی با ترندهای روز، بررسی صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز و پروژه‌های NFT را هم در دل خود دارد.
  • کوین مارکت کپ را از کجا دانلود کنیم؟
    در سایت CoinMarketCap از طریق منوی Product می‌توانید نسخه‌های اندروید و IOS این برنامه را دانلود کنید.

جمع‌بندی

بیشتر کاربران ارزهای دیجیتال با وبسایت CoinMarketCap آشنا هستند و از این مرجع برای بررسی قیمت و حجم رمزارزهای مختلف استفاده می‌کنند. این وبسایت مقالات آموزشی و مطالب تحلیلی هم دارد و تقریبا هرکسی که حتی کمی در بازار کریپتو فعالیت دارد، دست‌کم یک مرتبه سروکارش به این سایت افتاده است. آموزش کار با وبسایت CoinMarketCap‌ تنها به مواردی که در بالا به آن اشاره شد، محدود نمی‌شود و این سایت بخش‌های متنوعی دارد؛ اما به دلیل رابط کاربری قابل قبول، به راحتی می‌توان از این سایت و امکانات متنوع آن استفاده کرد. شما چقدر از این سایت استفاده می‌کنید؟ به نظرتان دلیل محبوبیت و مقبولیت کوین مارکت کپ چیست؟ آیا جزء طرفداران پروپاقرص هستید یا جایگزین‌های دیگری برای آن سراغ دارید؟‌ ما دوست داریم نظراتتان را بشنویم.

منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه