کریپتو

بانک تسویه‌ بین‌المللی: بیشتر خریداران خرد بیت کوین در ۷ سال گذشته ضرر سنگین کرده‌اند

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) در گزارش جدید خود مدعی شد که اکثر سرمایه‌گذاران خرد بیت کوین در طول ۷ سال گذشته ضرر کرده‌اند. این نهاد علت متداول این موضوع را ورود سرمایه‌گذاران خرد به بازار در زمانی عنوان کرده است که بازیگران بزرگ به ذخیره سود خود پرداخته و از بازار خارج شده‌اند. علاوه بر این، این بانک اعلام کرد همزمان با بحران‌های مختلف در بازار رمزارزها در طول سال ۲۰۲۲، تعداد معاملات افزایش یافته است.

به گزارش دبلاک، بانک تسویه حساب بین‌المللی موسسه‌ای است که با هدف ایجاد همکاری و مشارکت میان بانک‌های مرکزی و موسسات مالی ایجاد شده است. این بانک در گزارش اخیر خود، با تاکید بر هماهنگی جهانی برای قانون‌گذاری رمزارزها، نسبت به گسترش این دسته از دارایی‌ها در سیستم مالی جهانی هشدار داد و نوشت:

الگوهای ذکر شده در این گزارش، نیاز به حفاظت بهتر از سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال را برجسته می‌کند.

به عقیده بانک تسویه حساب بین‌المللی، ترکیب مناسبی از اقدامات برای حفظ و ارتقا یکپارچگی بازار، حمایت از سرمایه‌گذاران و ثبات مالی مورد نیاز است. در پایان گزارش BIS آمده است:

گزینه‌های حفاظت از کاربران در حال حاضر شامل ممنوعیت فعالیت‌های خاص در فضای رمزارزها، قانون‌گذاری این بخش و یا ترکیبی از آنهاست. این اقدامات ممکن است از انتقال خطرات صنعت ارز دیجیتال به اقتصاد واقعی و سیستم مالی سنتی جلوگیری کند.

در تحلیل BIS از داده‌های یک دوره ۷ ساله، از آگوست (مرداد) سال ۲۰۱۵ تا دسامبر (آذر) سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خرد علیرغم افزایش قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، تقریبا نیمی از پول خود را از دست داده‌اند. این داده‌ها شامل تاریخچه تراکنش‌های صرافی‌ها و همچنین داده‌های آنچین در ۹۵ کشور متفاوت است.

بر اساس این تحلیل، با افزایش قیمت بیت کوین تعداد سرمایه‌گذاران نیز افزایش یافته است به طوری‌که بین آگوست سال ۲۰۱۵ تا نوامبر (آبان) ۲۰۲۱ و همزمان با اوج ۶۹،۰۰۰ دلاری، میانگین جهانی سرمایه‌گذاران فعال روزانه از صد هزار نفر به بیش از ۳۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است:

علیرغم افزایش تعداد سرمایه‌گذاران، بیشتر آنها احتمالا در بازار رمزارزها ضرر کرده‌اند. این ضرر ممکن است مربوط به زمانی باشد که سرمایه‌گذاران بزرگ، درست پیش از کاهش قیمت دارایی خود را به فروش رسانده‌اند در حالی که سرمایه‌گذاران کوچک‌تر همچنان مشغول خرید بوده‌اند.

یافته‌های این گزارش ممکن است بر نگرانی‌های مربوط به دستکاری بازار و معاملات نهانی رمزارزها بیفزاید. پس از فروپاشی اکوسیستم ترا در ماه مه و ورشکستگی صرافی FTX، بیت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها در عرض چند روز بیش از ۲۰٪ کاهش یافتند. همزمان با این اتفاقات اما تعداد کاربران فعال روزانه در صرافی‌های مطرحی چون بایننس و کوین‌بیس افزایش یافته است. بانک تسویه بین‌المللی معتقد است افزایش تعداد کاربران فعال ناشی از تلاش سرمایه‌گذاران برای فروش توکن‌های ریسکی خود و تبدیل آنها به استیبل کوین و یا متنوع‌سازی پورتفولیو برای در امان ماندن از نوسانات بوده است.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه