بازارهای مالیکریپتو

تحلیل سخنرانی رییس فدرال رزرو پس از افزایش نرخ بهره؛ تاثیر آن بر قیمت بیت کوین چیست؟

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات متحده (FOMC) شب گذشته اعلام کرد نرخ بهره به میزان ۰.۲۵٪ واحد افزایش می‌یابد که مطابق انتظارات قبلی تحلیل‌گران نیز بود. اما چرا قیمت بیت کوین و همچنین قیمت‌ها در سایر بازارهای مالی اینگونه به سخنرانی جروم پاول، رییس فدرال رزرو واکنش نشان دادند؟ چه چیزی در انتظار بیت کوین و رمزارزها است؟ در این مطلب از میهن بلاکچین به تحلیل اقتصادی تصمیمات فدرال رزرو می‌پردازیم و در انتهای مطلب نکات مهم برای بیت کوین در سال ۲۰۲۳ را مرور می‌کنیم.

میزان افزایش نرخ بهره به تنهایی برای بازارها مهم نبود؛ زیرا همه انتظار افزایش ۰.۲۵٪ آن را داشتند تا نرخ بهره به محدوده ۴.۵٪ الی ۴.۷۵٪ برسد. سخنرانی جروم پاول از این نظر حائز اهمیت است که تاثیر افزایش‌‌های پیاپی نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ در اقتصاد آمریکا چگونه بوده است و آیا این آخرین افزایش آن است یا خیر.

تحلیل سخنرانی جروم پاول پس از افزایش نرخ بهره

جروم پاول در سخنرانی خود بازهم تاکید کرد که هدف فدرال رزرو کاهش تورم به ۲٪ است. با اینکه تورم در ماه‌های اخیر کاهش یافته است اما پاول هراس دارد که اگر افزایش نرخ بهره را متوقف کند، تورم دوباره افزایش یابد. بنابراین تاکید کرد فدرال رزرو همچنان به این سیاست ادامه می‌دهد تا زمانیکه داده‌های بخش‌های دیگر اقتصاد نیز به تعادل برسند.

نمودار زیر تورم آمریکا را با رنگ قرمز نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید قبل از سال ۱۹۸۰ بارها مهار تورم به اندازه کافی موفق نبوده است و پس از یک دوره کوتاه مدت تورم سر به فلک کشیده است. جروم پاول می‌خواهد از این شرایط اطمینان پیدا کند که مانند گذشته تورم دوباره به زودی به سراغ اقتصاد آمریکا نخواهد آمد. برای بزرگ‌نمایی تصویر روی آن کلیک کنید.

نمودار نرخ تورم سال به سال در ایالات متحده
نمودار نرخ تورم سال به سال ایالات متحده

جروم پاول در سخنرانی خود گفت:

فکر کنم برای اولین بار می‌توانیم ادعا کنیم پروسه ضد تورمی آغاز شده است… ما این را در قیمت محصولات به خوبی مشاهده می‌کنیم.

با این حال رییس فدرال رزرو خاطر نشان کرد تورم در بخش خدمات همچنان می‌تواند افزایش یابد. وی گفت:

در بخش خدمات خود را در شرایطی می‌بینیم که تورم در آن به صورت مداوم افزایش یابد که زمان بیشتری برای کاهش آن نیاز است؛ ما باید کار را تمام کنیم، ما برای این اینجاییم.

با توجه به تاکید پاول بر مقابله با تورم در بخش خدمات، انتشار داده‌های مشاغل و بیکاری که اولین جمعه هر ماه منتشر می‌شود بسیار مهم است. جمعه ۱۴ بهمن ماه این دیتا منتشر می‌شود. این داده‌ها بر روند تصمیم گیری فدرال رزرو و در نهایت اخذ سیاست فرود نرم و فدرال پیوت موثر است. این داده‌ها چگونه بر بازارها و قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند؟

پاول عنوان داشت نرخ بیکاری به کمترین میزان خود در ۵۰ سال گذشته رسیده است، از طرف دیگر تقاضای کارفرما برای استخدام نیروی کار نیز افزایش یافته است. وی خاطر نشان کرد از این میترسیم که چند ماه یا سال بعد بگوییم که برای مهار تورم خیلی نزدیک شده بودیم اما زود هنگام افزایش نرخ بهره را متوقف کردیم.

از این رو انتشار داده‌های مشاغل در روز جمعه اهمیت دارد. بازار کار همچنان متعادل نیست و این می‌تواند باعث افزایش دستمزدها و اثر ثروت (Wealth effect) شود.

پاول در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در جلسه فدرال رزرو صحبت شده بود که وقفه‌ای در افزایش نرخ بهره داشته باشیم، با امتناع از پاسخ مستقیم گفت صورتجلسه این نشست ۳ هفته دیگر منتشر می‌شود و در آنجا جزییات بیشتر قرار دارد.

ادامه این تحلیل تا یک ساعت دیگر منتشر شده و این متن به‌روز رسانی می‌شود.

منبع

میهن بلاکچین

منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه