کریپتو

پناه‌بردن سرمایه‌گذاران کریپتو به سنتی‌ترین بازار؛ ارزش بازار اوراق قرضه توکنیزه شده به ۵۰۰ میلیون دلار رسید

بر اساس تازه‌ترین داده‌ها، میزان تقاضا برای نسخه‌های توکنیزه شدن اوراق خزانه‌داری آمریکا در حال افزایش است. به نظر می‌رسد افزایش بازدهی این دسته از دارایی‌ها در بازارهای مالی سنتی توجه سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها را به خود جلب کرده است.

به گزارش کوین دسک، در حال حاضر، مجموع ارزش بازار این دسته از توکن‌ها نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار است و این رقم در سال جاری ۴ برابر شده‌ است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول (Money Market Funds) نوع خاصی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند که اوراق بهادار دولتی کوتاه‌مدت نگهداری می‌کنند و بازدهی ۴ الی ۵ درصدی به مشتریان خود ارائه می‌دهند. سرمایه‌گذاران معتقدند این صندوق‌ها امنیت بالاتری نسبت به بانک‌ها دارند.

در چند ماه گذشته، با توجه به نرخ پایین وام‌ها و بحران بانکی، بازدهی بالای اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا توجه سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را به خود جذب کرده است. به دنبال این افزایش علاقه، تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این دسته از اوراق قرضه را در قالب توکن‌هایی در بستر شبکه‌های بلاکچینی به مشتریان خود ارائه کرده‌اند.

واریز و برداشت بدون محدودیت در صرافی اتراکس
با ثبت نام در اتراکس 50 هزار شیبا و 500 هزار بیت تورنت هدیه بگیرید!
هدیه بگیر!

صندوق پول دولتی فرانکلین آنچین (FOBXX) یکی از این صندوق‌هاست. این صندوق به ازای هر سهم، در شبکه استلار توکنی با نام BENJI عرضه می‌کند. بر اساس داده‌های بلاکچینی، میزان دارایی این صندوق تا پایان ماه آوریل به ۲۷۶ میلیون دلار رسیده است.

با توجه به افزایش تقاضا برای این دسته از توکن‌ها، صندوق‌های جدید نیز در حال جذب علاقه‌مندان هستند. بر اساس داده‌های Dune Analytics، میزان سرمایه صندوق‌های OUSG شرکت Ondo Finance و SBTB شرکت Matrixdock از زمان آغاز به کار آنها در ماه ژانویه به ترتیب به ۱۳۲ و ۷۲ میلیون دلار رسیده است. این صندوق‌ها نسخه توکنیزه شده اوراق قرضه کوتاه‌مدت دولتی را ارائه می‌دهند.

صندوق‌های تازه تاسیس نیز با استقبال خوب سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده‌اند. بر اساس داده‌های اتراسکن، صندوق اوراق قرضه کوتاه‌مدت دولتی bIB01 که در سوئیس فعالیت می‌کند، از زمان آغاز به کار در ماه مارس تاکنون ۴.۶ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

میزان سپرده پلتفرم OpenEden نیز در طول دو ماه گذشته ۴.۸ میلیون دلار افزایش یافته است. کاربران در این پلتفرم با واریز استیبل کوین USDC در اوراق خزانه‌داری سرمایه‌گذاری کرده و توکن TBILL دریافت می‌کنند.

موج توکنیزه کردن دارایی‌ها

در سال اخیر توکنیزه کردن دارایی‌های سنتی مثل اوراق قرضه دولتی به یکی از محبوب‌ترین روندها در دنیای کریپتو تبدیل شده است. بانک جی‌پی‌مورگان معتقد است این روند محبوبیت بلاکچین را افزایش خواهد داد و بنک آف آمریکا نیز مدعی است چنین روندی محرکی کلیدی برای پذیرش دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود.

به گفته یوجین نگ (Eugene Ng)، یکی از بنیانگذاران پلتفرم OpenEden، سازمان‌ها یا سرمایه‌گذارانی که مقادیر زیادی استیبل کوین در اختیار دارند، مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری کریپتو، شرکت‌های ارز دیجیتال و خزانه‌های سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز از جمله مشتریان صندوق‌های توکنیزه‌کننده دارایی‌های سنتی هستند.

جاستین اشمیت (Justin Schmidt)، مدیرعامل شرکت Ondo Finance معتقد است سرمایه‌گذاران به دنبال رویکرد پیچیده‌تری برای مدیریت پول نقد به صورت آنچین هستند. وی در یادداشتی در این رابطه نوشت:

یک دارایی کم ریسک که بازدهی قابل توجهی به صورت توکن دارد، گزینه ارزشمندی برای مدیران ارشد مالی است.

داگ شونک (Doug Schwenk)، مدیر اجرایی شرکت Digital Asset Research نیز معتقد است ورود سرمایه‌گذاران با اعتبار و بزرگ به دنیای کریپتو برای ادغام فناوری بلاکچین با سیستم مالی سنتی، به رشد صنعت کریپتو کمک خواهد کرد. وی در این رابطه گفت:

برندهایی مثل Franklin Templeton و Ondo Finance اعتماد بیشتری به سمت دارایی‌هایی که با شک و تردید به آنها نگاه می‌شود می‌آورند.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه