بازارهای مالیصرافیکریپتو

تحلیل گلسنود از وضعیت جغرافیایی توزیع بیت کوین؛ بازیگران بزرگ در حال مهاجرت از آمریکا به آسیا

با تشدید سخت‌گیری‌های نهادهای نظارتی آمریکا علیه صنعت رمزارزها، جریان اصلی توزیع بیت کوین متشکل از شرکت‌های فعال در این حوزه و سرمایه‌گذاران در حال خروج از این کشور و انتقال به کشورهای آسیایی است.

به گزارش اکسران و به نقل از بی این کریپتو، شرکت‌های ارز دیجیتال تنها نهادهایی نیستند که ایالات متحده را ترک می‌کنند؛ چرا که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بیت کوین نیز به دلیل افزایش سختگیری‌ نهادهای رگلاتوری امریکا نسبت به حوزه کریپتو،‌ به قاره آسیا روی آورده‌اند.

طبق داده‌های پلتفرم تحلیل آنچین گلسنود (Glassnode)، «تغییرات سالانه (سال به سال) عرضه منطقه‌ای بیت کوین» شاهد یک واگرایی بین میزان عرضه در آمریکا و آسیا مشاهده شده است.

خرید ارز دیجیتال با 500 هزار تومان!

تو صرافی اکسران میتونی فقط با 500 هزار تومان، همه ارزهای دیجیتال رو معامله کنی!


شروع

طبق گفته وبسایت گلسنود، داده‌ها نشان می‌دهد که بیت کوین‌هایی که پیش از این در ایالات متحده مستقر بودند، همچنان در حال انتقال به کیف پول‌های واقع در آسیا هستند.

همانطور که از نمودار زیر پیداست، واگرایی شکل گرفته در نمودار شدید است. به طوری که عرضه بیت کوین در آمریکا (خط آبی) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷.۵٪ کاهش یافته، در حالی که عرضه بیت کوین در آسیا (خط قرمز) ۶.۹٪‌ افزایش یافته است.

تغییر عرضه منطقه‌ای بیت کوین | منبع: گلسنود
تغییرات سالانه عرضه منطقه‌ای بیت کوین | منبع: گلسنود

پلتفرم‌های معاملاتی از مرزهای آمریکا خارج می‌شود؟

با نگاهی به نمودار می‌توان دید که این واگرایی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در حوالی زمان فروپاشی پلتفرم ترا (Terra) آغاز شده است.

همچنین شدت این واگرایی از آن زمان رو به افزایش بوده و هیچ نشانه‌ای از برگشت نشان نمی‌دهد.

باید گفت که این جابجایی جغرافیایی در عرضه بیت کوین احتمالا نتیجه مستقیم سرکوب صرافی‌های رمزارز و شرکت‌های ارائه‌دهنده کیف پول در ایالات متحده است.

این نمودار همچنین می‌تواند نمایانگر یک تغییر الگو سیاسی در جهان باشد. چراکه در طول سال گذشته، موضع ایالات متحده نسبت به ارزهای دیجیتال به طور فزاینده‌ای خصومت‌آمیز بوده است، در حالی که قاره آسیا نسبت به این صنعت بازتر شده است.

در همین حال، کوین بیس (Coinbase)، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا، از تمایل خود برای انتقال به خارج از این کشور سخن گفته است.

این تصمیم در پی تهدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار مبنی بر اقدام اجرایی اتخاذ شده است.

علاوه بر این، صرافی جمنای نیز اعلام کرده است که به دنبال سختگیری‌های مقرراتی، یک صرافی فرامرزی افتتاح خواهد کرد.

صرافی بیترکس (Bittrex) نیز در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱) فعالیت خود را در ایالات متحده تعطیل کرد و در پی اقدام SEC در ماه آوریل (اردیبهشت)، درخواست ورشکستگی فصل ۱۱ آمریکا را رسما ثبت کرد.

در تاریخ ۹ می (۱۹ اردیبهشت) نیز ۲ تن از بزرگ‌ترین بازارسازهای جهان گفتند که برنامه‌های معاملاتی خود در ایالات متحده را متوقف می‌کنند.

پلتفرم‌های معاملاتی جین استریت گروپ (Jane Street Group) و جامپ کریپتو Jump) Crypto) در توضیح تصمیم خود به عدم قطعیت‌های مقرراتی در این کشور اشاره کردند. ضمن اینکه جامپ کریپتو در فکر خروج از کشور امریکاست.

سرکوب ماینینگ ارز دیجیتال

همه اینها در حالی است که فشار بر شرکت‌های ماینینگ آمریکایی نیز احتمالاً منجر به مهاجرت آنها به کشورهای دیگر می‌شود.

زمانی که چین استخراج بیت کوین را ممنوع کرد، آمریکا از این اتفاق بهره برد، اما به نظر می‌رسد این جریان عمر کوتاهی داشته باشد. دولت بایدن ۳۰٪ مالیات بر انرژی را برای ماینرهای بیت‌کوین پیشنهاد کرده است، امری که هزینه‌های ماینینگ در خاک این کشور را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

گفتنی است، اگر امریکا به جنگ خود با صنعت رمز ارزها ادامه دهد، نتیجه آن احتمالا چیزی جز هدر رفتن استعدادها، فناوری، دارایی و نوآوری مالی دیجیتال در این کشور نخواهد بود.

منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه