NFTبازارهای مالیبلاکچینان اف تیکریپتو

بررسی فرصت‌های پیش‌رو: پروژه‌های ان‌اف‌تی به عنوان رویکردهای ارائه BLUR

بررسی فرصت‌های پیش‌رو: پروژه‌های ان‌اف‌تی به عنوان رویکردهای ارائه BLUR

شرایط بازار ان‌اف‌تی با شروع سال 2023 به تدریج بهبود یافت. بازار ان‌اف‌تی در حال ظهور بلور اعلام کرد می‌خواهد یک کمپین ایردراپ برگزار کند.

پروتکل AMM ان‌اف‌تی سودوسوآپ توکن حاکمیتی‌اش سودو (SUDO) را معرفی کرد و X2Y2 نیز قرار است ایردراپش را مجددا راه‌اندازی کند.

این تحولات صعودی منجر به تقویت به شدت ضروری بازار سابقا راکد ان‌اف‌تی و در نتیجه، افزایش حجم معاملات ماهانه‌اش در ژانویه 2023 به 936 میلیون دلار، که بالاترین حجم طی نزدیک به هفت ماه گذشته است، شدند.

از طرح عیدانه اکسران جا نمونی!

با ثبت نام در صرافی اکسران 200 هزار تومن جایزه بگیرید!

به همراه 100 هزار تومن پاداش معرفی از هر نفر!

ثبت نام

 



کل بازار کریپتو به لطف بهبود بخش ان‌اف‌تی، که بعد از مدتی طولانی رخ داد، به جنب و جوش افتاد. چه فرصت‌های دیگری به غیر از ایردراپ‌های بلور، سودوسوآپ و X2Y2 وجود دارند؟ در ادامه برخی پروژه‌های قابل‌توجه بخش ان‌اف‌تی را با هم بررسی می‌کنیم.

بازارهای ان‌اف‌تی نوظهور

همانطور که گفته شد، بازارهای ان‌اف‌تی بلور و سودوسوآپ اخیرا مورد توجه قرار گرفته‌اند.

  1. بازار BLUR

بازار ان‌اف‌تی بلور، تجمیع‌کننده طراحی شده برای معامله‌گران حرفه‌ای است. هرچند اعضای تیم بلور ناشناس هستند، ولی سرمایه‌گذاری روی بلور توسط سرمایه‌گذار نهادی برتر پارادایم، بلافاصله پس از راه‌اندازی این پروژه، موجب توجه گسترده بازار به این پروژه شد. بلور قصد ایجاد بازار ان‌اف‌تی بهتری را دارد که در آن کاربران بتوانند سریعتر از هر جای دیگری بازارها را مرور و لیست کنند، از افشاگری‌ها بهره ببرند، و پورتفوی‌ها را مدیریت کنند. بلور هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند و دسترسی به بازار، تجیمع‌کننده، و ابزارهای پیشرفته معاملاتی برای همه رایگان است. بعلاوه، بلور معامله‌گران را، با ارائه مشوق‌هایی در قالب ایردراپ، ترغیب می‌کند تا حق امتیاز پرداخت کنند. پس از فهرست شدن ان‌اف‌تی‌ها در بلور، بازار به طور خودکار بالاترین حق امتیاز اوپن‌سی، لکوس‌ریرو و X2Y2 را به عنوان پیش فرضش انتخاب می‌کند و معامله‌گران می‌توانند حق امتیاز فهرست‌هایشان را سفارشی کنند.

بلور پس از سه دور ایردراپ و ارتقای پیوسته عملکردهایش، معامله‌گران ان‌اف‌تی زیادی را به خود جذب کرده و اکنون یکی از 3 بازار برتر ان‌اف‌تی از نظر حجم معاملات است. بعلاوه، توکن بازار بلور (BLUR) 14 فوریه راه‌اندازی می‌شود و این پروژه قصد دارد عمده توکن‌ها را به اعضای جامعه شامل معامله‌گران، جمع‌آوران و سازندگان اختصاص دهد.

  1. سودوسواپ (SUDO)

پروتکل ساده AMM ان‌اف‌تی سودوسوآپ کارمزدهایش پایین است. کاربران سودوسوآپ با استفاده از مکانیسم AMM و منحنی‌های پیوند قابل سفارشی‌سازی می‌توانند، به جای معامله با سایر دارندگان ان‌اف‌تی، مستقیما ان‌اف‌تی هادر استخر نقدینگی خرید و فروش کنند. ارائه‌دهندگان نقدینگی (LP) می‌توانند دارایی‌هایشان را به استخرهای خرید یا فروش یک‌طرفه واریز کنند و یا این دارایی‌ها را به استخرهای تجاری دوطرفه‌ای واریز کنند که ان‌اف‌تی ها را با اسپرد اختیاری برای گرفتن کارمزد معاملات خرید و فروش می‌کنند. همچنین معامله‌گران می‌توانند دسته‌ای از ان‌اف‌تی‌ها را مستقیماً در استخرها بخرند یا بفروشند. سودوسوآپ در قیاس با سایر بازارهای ان‌اف‌تی از مکانیسم غیرمتمرکز AMM به جای مدل دفترچه سفارش استفاده می‌کند. در نتیجه، تیم‌های ان‌اف‌تی می‌توانند استخر نقدینگی ایجاد کنند. بعلاوه، حق امتیاز سودوسوآپ کم یا حتی صفر است. این ویژگی سودوسوآپ برای سفته بازان خوب است، زیرا معاملاتشان ارزان‌‎تر می‌شود، ولی برای سازندگان خوب نیست.

محبوبیت سودوسوآپ در ابتدا به واسطه کمپینش افزایش یافت. توکن حاکمیتی سودوسوآپ یعنی SUDO در حال حاضر غیرقابل انتقال است، و انتقالش مستلزم پیشنهادی حاکمیتی از طریق فرآیند حاکمیتی استاندارد پروتکل است. 

پلتفرم‌های معاملاتی ان‌اف‌تی که با انتشار کوین کاربران اوپن‌سی را جذب می کند

پلتفرم‌های ان‌اف‌تی به رهبری اوپن‌دائو، از اواخر سال 2021 تا اوایل سال 2022، سعی کردند با ارسال توکن‌هایی به کاربرانشان، آنها را از اوپن‌سی دور کنند. هرچند اوپن‌سی حجم معاملاتش در حوزه ان‌اف‌تی غالب است ولی پاداشی در قالب توکن برای اعضای جامعه‌اش در نظر نمی‌گیرد. صنعت کریپتو تمایل به افزایش رقابت در بازار ان‌اف‌تی، شکستن انحصار اوپن‌سی، و تقویت رشد بخش ان‌اف‌تی با پویاتر کردن رقابت دارد.

  1. اوپن‌دائو (SOS)

اوپن‌دائو انجمنی ان‌اف‌تی است که توسط 9x9x9، کلکسیونر ان‌اف‌تی عضو 721Club، ایجاد شده است. این پروژه اواخر سال 2021 ایردراپ SOToken را راه‌اندازی کرد. کلیه کاربرانی که سابقه معامله در اوپن‌سی را داشتند می‌توانستند در این ایردراپ شرکت کنند. این حرکت الگوی جدیدی برای ایردراپ‌های اجتماعی ایجاد کرد. در ادامه بسیاری از پروژه‌های ان‌اف‌تی برای گذراندن سریع دوران ابتدایی کارشان از این الگو استفاده کردند.

  1. لوکس‌ریر (LOOKS)

لوکس‌ریر آگوست 2021 شروع به ایجاد پلتفرم معاملاتی ان‌اف‌تی مختص جامعه‌اش کرد. این پروژه از نارضایتی کاربران اوپن‌سی در ژانویه 2022 بهره برد و توکن حاکمیتی‌اش(LOOKS) را منتشر و ایردراپی را راه‌اندازی کرد و 12٪ کل توکن‌هایش را به کاربران اوپن‌سی عرضه کرد. همچنین لوکس‌ریر کارکرد استخراج مبتنی بر معامله‌اش را برای جذب معامله‌گران ان‌اف‌تی ارائه کرد.

  1. X2Y2 (X2Y2)

پروژه X2Y2 با دنبال کردن مسیر لوکس‌ریر 120 میلیون توکن X2Y2 (یعنی 12 درصد کل توکن‌هایش) را در فوریه 2022 به کاربران اوپن‌سی عرضه کرد. سپس بلافاصله بازار ان‌اف‌تی‌اش را راه‌اندازی کرد. X2Y2 با هدف شکست دادن اوپن‌سی از نظر تجربیات کاربر، به غیر از کارکردهای مقدماتی معاملات ان‌اف‌تی، کارکردهای دیگری نظیر ارائه فهرستی انبوه، خرید دسته‌ای، و تراکنش‌های همتا به همتا را نیز ارائه کرد. X2Y2 کارمزدهای ارزانی دارد. این پروژه سه ماهه چهارم 2022 پلتفرم وام‌دهی ان‌اف‌تی‌اش، که اکنون از نظر سهم بازار جز 3 پلتفرم برتر وام‌دهی ان‌اف‌تی است، را نیز راه‌اندازی کرد.

در میان پلتفرم‌های فوق، پلتفرم بلور طی زمان کمی از آغاز به کارش از پلتفرم X2Y2 از نظر حجم معاملات پیشی گرفت به طوری که حجم معاملات ان‌اف‌تی‌اش فقط طی دو ماه گذشته بیش از 400 میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر، حجم معاملات سودوسوآپ، که پس از راه اندازی‌اش در ماه ژوئیه رو به رشد بود، پس از ارائه X2Y2 کاهشی بوده است.

پلتفرم‌های معاملاتی ان‌اف‌تی که با انتشار کوین کاربران اوپن‌سی را جذب می کند
پلتفرم‌های معاملاتی ان‌اف‌تی که با انتشار کوین کاربران اوپن‌سی را جذب می کند

پلتفرم‌های بلور و X2Y2 از نظر تعداد کاربران منحصر‌به‌فردشان تقریبا برابر هستند و لوکس‌ریر عقب تر از آنها است. همچنین تعداد کاربران سودوسوآپ، که در آگوست به اوج خود یعنی 100000 کاربر منحصربه‌فرد رسیده بود، رو به کاهش بوده است.

پلتفرم‌های ان‌اف‌تی هنری کریپتو

بازار ان‌اف‌تی طی سال 2018 تا 2020 بر ان‌اف‌تی‌های هنری دیجیتال متمرکز بوده است و برخی پلتفرم‌های هنری کریپتوی ارائه شده در این دوره عبارت‌اند از سوپرریر، ریریبل، و نون‌اریجین.

پلتفرم‌های ان‌اف‌تی هنری کریپتو
پلتفرم‌های ان‌اف‌تی هنری کریپتو
  1. سوپرریر (RARE)

بازار ان‌اف‌تی سوپرریر روی اتریوم اجرا می‌شود. این بازار توسط استودیویی در نیویورک به نام پیکسورا ارائه شده است. سوپرریر سال 2017 تأسیس و آوریل 2018 راه‌اندازی شد و هدفش ایجاد یک بازار اجتماعی ان‌اف‌تی با روش‌هایی جدید برای تعامل با هنر، فرهنگ و کلکسیون‌ها است. این پروژه، پس از چندین سال تکامل، محصولات بالغی نظیر جامعه هنری، فروشگاه آنلاین و یک مجله ارائه کرده است. توکن گذرنامه کلکسیونر ان‌اف‌تی سوپرریر (RarePass) نوامبر 2022 به فروش رسید و بیش از 3000 اتریوم درآمد ایجاد کرد؛ اولین توکن RarePass به قیمت فوق‌العاده 138 اتریوم فروخته شد.

  1. راریبل (RARI)

راریبل Rarible نیز بازار ان‌اف‌تی غیرمتمرکزی روی اتریوم است. این پروژه، که در اواخر سال 2019 تأسیس شد، به لطف عملکرد نوآورانه‌اش در استخراج نقدینگی سریعا طرفدارانی پیدا کرد. راریبل ژانویه 2022 اعلام کرد که بازارسازش را به شبکه اتریوم گسترش داده است؛ در نتیجه، سازندگان ان‌اف‌تی می توانند مجموعه‌های ان‌اف‌تی منحصربه‌فردشان را به رایگان ایجاد کنند و از ابزارهای بومی راریبل برای جمع‌آوری ان‌اف‌تی‌های فهرست‌شده در سایر بازارهای ثانویه استفاده کنند.

سایر بازارهای ان‌اف‌تی

  1. بازار NFTb (NFTB)

بازار NFTb با سرمایه‌گذاری بایننس و به عنوان اولین بازار ان‌اف‌تی در زنجیره BNB ایجاد شد. در حال حاضر، این پروژه شامل بخش‌های ان‌اف‌تی مارکت‌پلیس، فارمینگ، لانچپد، و یک بخش بازی است. کاربران در بخش بازی ان‌اف‌تی‌های گیم‌فای ارائه می‌کنند. توکن NFTb (NFTB)، با تداوم شور و شوق در بازار ان‌اف‌تی، افزایشی چهار برابری را در 30 ژانویه ثبت کرد و از سایر کریپتوهای هم دسته پیشی گرفت.

  1. بازار NFTrade (NFTD)

بازار، پلتفرم و نمایه‌ساز ان‌اف‌تی چند زنجیره‌ای NFTrade، راه‌حلی غیرمتمرکز و غیرامانی برای کلیه تعاملات ان‌اف‌تی است. صندوق زنجیره‌ای BNB مارس 2022 تصاحب استراتژیک توکن NFTrade (NFTD) با هدف تسهیل رشد مداومش در اکوسیستم BNB را اعلام کرد. بازار NFTrade اکنون با هفت شبکه بلاک چین شامل اتریوم، بایننس‌چین، پالیگان، آوالانچ، ایمیوتبل‌ایکس، مونبیم و SKALE یکپارچه شده است.

پروتکل‌های وام‌دهی ان‌اف‌تی

قراردادهای وام‌دهی ان‌اف‌تی نیز همچون پلتفرم ها/پروتکل‌های معاملاتی ان‌اف‌تی جز زیرساخت‌های اصلی بخش ان‌اف‌تی هستند و نقشی ضروری در بهبود نقدینگی و کارایی سرمایه‌ای دارایی‌های ان‌اف‌تی دارند.

  1. پروتکل BendDAO (BEND)

پروتکل BendDAO پروتکل نقدینگی ان‌اف‌تی همتا به استخری مشابه Aave است. برخی ویژگی‌های پلتفرمش عبارت‌اند از وام‌های فوری با پشتوانه ان‌اف‌تی، فهرست کردن وثایق، و پیش‌پرداخت‌های ان‌اف‌تی. استخر ان‌اف‌تی BendDAO در حال حاضر از هشت وثیقه ان‌اف‌تی شامل BAYC، CryptoPunks، MAYC، Azuki، Moonbirds، Doodles، Space Doodles و Clone X پشتیبانی می‌کند. این پروژه در ابتدا از مکانیسم حفاظتی 48 ساعته‌ای برای لیکوئید شدن استفاده می‌کرد، ولی پس از مشکل فرار نقدینگی‌ای که در سال 2022 متحمل شد، جامعه BendDAO رای به کاهش دوره قفل شدن سرمایه برای پیشنهاددهندگان به چهار ساعت داد.

  1. بازار JPEG’d (JPEG)

بازار JPEG’d نیز پروتکل نقدینگی ان‌اف‌تی همتا به استخری مشابه MakerDAO است. کاربران در این بازار می‌توانند با وثیقه نمودن ان‌اف‌تی‌هایشان، pUSD (استیبل‌کوین بومی پروتکل) یا pETH (مشتق اتریوم) دریافت کنند. در حال حاضر، استخر ان‌اف‌تی این پروتکل از 11 وثیقه ان‌اف‌تی با نرخ بهره 2% برای استقراض pUSD و 5% برای استقراض pETH پشتیبانی می کند. بعلاوه، سازمان خودگردان غیرمتمرکز JPEG’d بین 10 دارنده برتر CVX قرار دارد؛ در نتیجه می‌تواند با استفاده از قدرت رایش برای کسب جوایز CRV و CVX از کرو فاینس و کانوکس فایننس به عنوان درآمد استخرهای JPEG’d استفاده کند.

نتیجه

نتیجه
نتیجه

پروژه در حال ظهور بلور خودش را به عنوان بازیگری قدرتمند در بخش ان‌اف‌تی تثبیت کرده است و تنها طی چند ماه یک سوم بازار را به دست آورده است. حتی برخی نشانه‌ها حاکی از پیشی گرفتنش از اوپن‌سی هستند. بعلاوه، ایردراپ BLUR برای معامله‌گران ان‌اف‌تی امیدبخش بوده است. به رغم چالش‌های ناشی از خرسی شدن بازار کریپتو، فرصت‌های جدید حاصله از بسیاری از پروژه‌های نوآورانه و نویدبخش ان‌اف‌تی ممکن است با بهبود شرایط بازار منجر به دوره رونق دیگری در بازار ان‌اف‌تی شوند.

تمامی دارایی‌های کریپتوی ذکر شده در متن فوق در بخش NFT/NFTFi کوینکس در دسترس هستند (متن فوق به معنای مشاوره مالی نیست).

منبع: CoinEx


سر تیتر اخبار:

منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه