کریپتو

نظرات درباره کاردانو؛ آیا کاردانو به ۱۰۰ دلار خواهد رسید؟

نظرات درباره کاردانو؛ آیا کاردانو به ۱۰۰ دلار خواهد رسید؟

از سال ۲۰۲۱ که سال پر رونق ارزهای دیجیتال به شمار می‌رفت و سودهای کلانی را به جیب سرمایه‌گذاران سرازیر کرد، چندین ارز دیجیتال توانستند اسم و رسمی برای خود دست و پا کنند. ارز کاردانو یکی از همین رمز ارزهاست.


مقایسه قیمت صرافی ارز دیجیتال

کاردانو با نماد ADA در سال ۲۰۲۱ مانند خیلی از رمز ارزهای دیگر به سرمایه‌گذاران روی خوش نشان داد و همه را به آینده خود امیدوار کرد. این رمز ارز خوش آتیه که تنها چهار سال طول کشید تا به جمع ده رمزارز بزرگ جهان بپیوندد، اولین بار در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۰.۰۲ دلار در صرافی بیترکس عرضه شد. ADA در نوامبر ۲۰۲۰ تنها ۰.۱ دلار قیمت داشت و یکی از ارزان‌ترین رمزارزهای بازار محسوب می‌شد. اما با شروع سال ۲۰۲۱ چنان از قیمت ۰.۲ دلار به قیمت بیش از ۳ دلار رسید که بسیاری از تحلیل‌گران شروع به پیش‌بینی قیمت‌های آتی این رمز ارز کردند و حتی احتمال قیمت‌ ۱۰۰ دلاری را برای چند سال آینده این رمز ارز مطرح کردند.

کاردانو رقیب اتریوم

پروژه کاردانو اغلب به عنوان یک بلاک چین نسل سوم شناخته می‌شود. این پروژه با هدف حل مشکلاتی مانند عدم پایداری و مقیاس‌پذیری کم شبکه‌های بیت کوین و اتریوم به میدان آمد. از ویژگی‌های حائز اهمیت برای سازندگان توکن ADA سازگاری بیش‌تر با محیط زیست، ایمنی و سرعت بوده است.

کاردانو در زمینه مصرف انرژی بسیار کارآمد است و از این نظر رقیب سرسختی برای بیت کوین و اتریوم به شمار می‌رود. چرا که کاردانو از سیستمی متفاوت از سایر این شبکه‌ها برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. از این رو، خرید کاردانو یکی از انتخاب‌های سرمایه‌گذاران است.

همچنین، نمی‌توان از پروژه کاردانو نام برد و به بنیانگذار آن اشاره نکرد. چارلز هاسکینسون به عنوان خالق کاردانو یکی از افراد مؤثر در توسعه شبکه اتریوم بوده است. چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) بخشی از تیمی بود که اتریوم را به همراه ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) بنیان‌گذار و مخترع آن، تأسیس کرد. هاسکینسون که می‌خواست اتریوم یک پروژه تجاری باشد، با ویتالیک بوترین که بر غیر انتفاعی بودن (Nonprofit) این شبکه تأکید داشت دچار اختلاف نظر شد. در نهایت به دلیل این اختلاف نظر، بوترین در سال ۲۰۱۴ هاسکینسون را از تیم اتریوم حذف کرد.

کاردانو رقیب اتریوم
کاردانو رقیب اتریوم

هاسکینسون هم بیکار ننشست و توسعه شبکه کاردانو را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. از این رو، این شبکه شباهت‌های زیادی با بلاک چین اتریوم دارد. کاردانو و اتریوم هر دو بلاک چین‌های قابل برنامه‌ریزی هستند، به این معنی که افراد دیگر می‌توانند از آن‌ها برای توسعه dappها و برنامه‌هایشان استفاده کنند و هر دو شبکه از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کنند.

کاربردهای کاردانو به عنوان یک پروژه جاه‌طلبانه با استفاده از فناوری خود در صنایع مختلف، زیاد هستند. به عنوان مثال، از کاربرد‌های متنوع این شبکه، می‌توان به همکاری آن‌ با وزارت آموزش و پرورش اتیوپی اشاره کرد. بلاک چین کاردانو سوابق پنج میلیون دانش آموز اتیوپیایی را ذخیره می‌کند که قابلیت تغییر در آن‌ها وجود ندارد. از دیگر کاربردهای این پروژه می‌توان به امور مالی، کشاورزی و حمل‌و‌نقل اشاره کرد.

تاریخچه قیمت کاردانو

ارزش ADA هم مانند خیلی از رمز ارزها تابع بازار ارزهای دیجیتال است. در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال. ۲۰۲۱ قیمت ADA افزایش یافت و پس از آن با شروع بازار خرسی افت قیمت را تجربه کرد.

زمانی که قیمت ADA در ۲ سپتامبر ۲۰۲۱، پیش از هارد فورک آلونزو که قراردادهای هوشمند را به بلاک چین معرفی کرد، به بالاترین حد خود یعنی ۳.۱۰ دلار رسید، انتظارات قیمتی آن بالا بود. توسعه‌دهندگان بیش از ۱۰۰ قرارداد هوشمند را پس از راه‌اندازی منعقد کردند، اما توکن ADA نتوانست در رالی نوامبر ۲۰۲۱ قیمت خود را حفظ کند.

تاریخچه قیمت کاردانو
تاریخچه قیمت کاردانو

ADA سال ۲۰۲۲ را با ۱.۳۶ دلار آغاز کرد و در ۱۸ ژانویه به ۱.۶۳ دلار رسید. سپس در ۲۴ فوریه به ۰.۷۵۲۸ دلار کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در آغاز درگیری روسیه و اوکراین فروختند. قیمت در اواخر مارس به سطح ۱.۲۴ دلار بهبود یافت، اما نتوانست روند صعودی را حفظ کند و تا پایان آوریل ۲۰۲۲۲ به ۰.۷۴۲۴ دلار بازگشت.

کاردانو در ۱۲ می ۲۰۲۲ به ۰.۴۰۶۵ دلار کاهش پیدا کرد، زیرا بازارهای کریپتو به کاهش ارزش استیبل کوین UST و سقوط ارز دیجیتال LUNA واکنش نشان دادند و شاخص دلار (DXY) به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته رسید.

پس از آن قیمت بین ۰.۶۸۲۳ دلار و ۰.۴۵۷۵ در نوسان بود. تا اینکه در سپتامبر، زمانی که سرمایه‌گذاران اجرای Vasil را پیش‌بینی می‌کردند، قیمت در ابتدا بهبود یافت و ADA در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ به ۰.۵۲۳۵ دلار رسید. اما علیرغم اخبار مربوط به Vasil، به خاطر عوامل کاهشی در بازار، قیمت ADA در ۲۱ اکتبر به ۰.۳۳۱ دلار کاهش یافت و در ۵ نوامبر به بالاترین سطح ۰.۴۳۶۲ دلار رسید.

به دنبال آن، صرافی FTX (FTT) سقوط کرد و بازار دوباره کاهشی شد و علیرغم اینکه اعلام شده بود استیبل کوین الگوریتمی DJED در بلاک چین کاردانو راه‌اندازی خواهد شد، ADA در ۲۱ نوامبر به ۰.۲۹۷۳ دلار رسید.

این توکن همچنان به افت خود ادامه داد و سال ۲۰۲۲ را با ۰.۲۴۶۵ دلار و زیان سالانه بیش از ۸۰ درصد به پایان رساند. با این حال، از آن زمان به بعد، با شروع سال جدید بازار شاهد افزایش قیمت ADA بوده و از ۹ ژانویه ۲۰۲۳، در حدود ۰.۳۵ دلار معامله می‌شود.

نظرات در مورد کاردانو؛ آیا کاردانوی ۱۰۰ دلاری را خواهیم دید؟

یکی از بیشترین سؤال‌هایی که در مورد کاردانو پرسیده می‌شود این است که چه زمانی کاردانو به قیمت ۱۰ دلار یا حتی ۱۰۰ دلار می‌رسد؟ با اینکه کاردانو بعد از هاردفورک آلونزو که قابلیت ایجاد قرارداد هوشمند و ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را فراهم کرد، رشد قیمتی را تجربه کرد، اما همچنان با سقف تاریخی خود فاصله زیادی دارد.

چارلز هاسکینسون، بنیانگذار Cardano، به نظری که اخیراً توسط رسانه خبری ارز دیجیتال CoinDesk منتشر شده است، واکنش نشان داده است. این رسانه خبری کریپتو پیش‌بینی کرد که کاردانو در سال ۲۰۲۳ به یک بلاک چین زامبی تبدیل خواهد شد.

نظرات در مورد کاردانو
نظرات در مورد کاردانو

CoinDesk، کاردانو را به عنوان یک شبکه بدافزار توصیف کرد که به زودی جایگاه خود را به عنوان ۱۰ بلاک چین برتر از دست خواهد داد، زیرا پول‌های سوداگرانه از این اکوسیستم خارج می‌شوند. CoinDesk اضافه کرد که Cardano با وجود نوآوری‌هایی که در وب ۳ اتفاق افتاده است، هیچ گونه رشد و توسعه قابل توجهی نداشته است. شایان ذکر است که منتقدان، کاردانو را به عنوان یک زنجیره ارواح با کاربرد کم یا بدون استفاده می‌دانند.

چارلز هاسکینسون بنیانگذار کاردانو در پاسخ گفته که نمی‌داند چرا رسانه‌های کریپتو از کاردانو متنفر هستند. وی در ویدیویی در پاسخ به این انتقادات اعلام کرد که آماده بازنشستگی نیست و نفرت پراکنی در مورد کاردانو در شبکه‌های اجتماعی او را از هدف خود دور نخواهد کرد.

هاسکینسون اضافه کرد که دیدن افرادی که در مورد پیشرفت کاردانو چیزهای نادرستی می‌گویند ناراحت کننده است. اما او به دنبال‌کنندگان خود اطمینان داد که به خصوص وقتی «چیزی برای برنده شدن وجود دارد» دست بردار نخواهد بود.

هیچ راه مطمئنی برای پیش بینی دقیق کاردانو برای سال‌های آینده وجود ندارد. با این حال، می‌توانیم یک پیش‌بینی کلی برای قیمت ADA در آینده انجام دهیم. کاردانو هولدرهای وفاداری دارد و این موضوع را می‌توان از بایقی ماندن آن در جمع ده رمز ارز برتر با وجود کاهش شدید قیمت آن متوجه شد. در نتیجه، به نظر می‌رسد که ADA شانس کافی برای صعود را دارد. اما اینکه چه زمانی به قیمت ۱۰ یا حتی ۱۰۰ دلار خواهد رسید، معلوم نیست. با این حال، تجربه نشان داده است که رمز ارزها همیشه پیش بینی‌کنندگان را غافلگیر می‌کنند. باید دید کاردانو چه زمانی را برای غافلگیر کردن ما در نظر گرفته است.

جمع بندی

کاردانو در میان ایرانیان شهرت بسیاری دارد. بسیاری از تحلیلگران ایرانی هم آن را اتریوم ژاپنی مینامند و معتقدند پتانسیل شبکه اتریوم را داراست. اما اینکه آیا پتانسیل قیمتهای بالاتر را به خصوص بعد از ریزش های اخیر قیمت کاردانو وجود دارد یا خیر چیزی نیست که بتوان با قطعیت گفت.

نظر شما چیست؟ آیا کاردانو پتانسیل رسیدن به قیمتهای بالا مثل 100 دلار را دارد؟


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه