کریپتو

رونمایی از فریم ورک جدید گلس‌نود؛ Cointime تحولی در تحلیل آنچین بازار بیت کوین

پلتفرم آنچین در گلس‌نود (Glassnode) با مشارکت آرک اینوست (ARK Invest) یک ابتکار پیشگامانه به نام Cointime Economics یا CE را معرفی کرده‌اند. این چارچوب نوآورانه تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های درون‌زنجیره‌ای بیت کوین را متحول می‌کند. این فریم ورک جدید تاثیر کوین‌های گم شده و از دست رفته در بازار بیت‌کوین را آسان‌تر توضیح می‌دهد. CE به افزایش دقت تجزیه‎‌و‌تحلیل آنچین کمک می‌کند و سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باهوش اغلب از آن برای خوانش قیمت بیت‌کوین استفاده خواهند کرد.

به نقل از کریپتو پوتیتو، در دنیای گسترده داده‌های آنچین، درک پویایی اقتصاد پیچیده بیت کوین دشوار به نظر می‌رسد. روش‌های سنتی آنچین بر مشاهدات مربوط به UTXOها (خروجی‌های تراکنش خرج نشده) تمرکز می‌کنند که برای تعیین فعال، غیرفعال یا مفقود بودن یک کوین به مفروضات و فرآیندهای کاوشی و ابتکاری نیاز دارند.

اما چارچوب جدیدی به نام Cointime Economics با همکاری مشترک ARK Invest (قسمت اول) و Glassnode (بخش دوم) توسعه یافته است که به اعتقاد آن‌ها یک تغییردهنده بازی است و چشم‌اندازی تازه از وضعیت اقتصادی بیت کوین ارائه می‌دهد.

این چارچوب جدید با تعهد به تعریف مجدد روش‌های تحلیل آنچین، مجموعه‌ای جامع از بیش از ۳۰ شاخص جدید را ارائه می‌دهد. این اندیکاتورها نمای شفافی از اکوسیستم بیت کوین را ارائه داده و داده‌های ارزشمندی را در اختیار معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

وییت گلس نود
منبع: توییتر

Cointime Economics چیست؟

در قلب تجزیه و تحلیل آنچین، قیمت‌گذاری و مهر زمانی UTXOها قرار دارد. این روشی است که در آن به هر UTXO یک قیمت دلاری و یک Timestamp در نقطه ایجاد و تخریب (خرج کردن) آن اختصاص داده می‌شود. یک مثال عالی، قیمت تحقق یافته (Realized Price)، یکی از مهم‌ترین مدل‌های قیمت‌گذاری مشتق شده از UTXO است. این معیار تصویری از میانگین هزینه خرید (cost basis) برای سرمایه‌گذاران را ترسیم می‌کند که آخرین باری که هر بیت کوین در شبکه معامله شده است را اندازه‌گیری می‌کند. در حالی که این روش دارای مزایای خاص خودش است، با سه چالش کلیدی روبرو است:

۱- همه بیت کوین‌ها با قیمت معنی‌دار معامله نشده‌اند، با این حال ما همه آن‌ها را در محاسبه لحاظ می‌کنیم (Realized Cap تقسیم بر عرضه در گردش).

۲- بسیاری از بیت کوین‌ها گم می‌شوند و دیگر هرگز دوباره معامله نمی‌شوند. بنابراین، محاسباتی که آن‌ها را «فعال» می‌دانند، از واقعیت‌ منحرف می‌شوند.

۳- سود غیرواقعی عظیمی که در این بیت کوین‌های گم شده نگهداری می‌شود، می‌تواند زیان‌های محقق نشده‌ سرمایه‌گذاران فعال‌تر را خنثی کرده و واقعیت‌های اقتصادی را پنهان کند.

Cointime Economics یک چارچوب ساده‌شده را برای کاهش موثر تاثیر عرضه بیت کوین‌های گم شده و تقویت تاثیرات اقتصادی بر عرضه واقعی فعال معرفی می‌کند. Cointime Economics به جای کارهای اکتشافی و مفروضات اختصاصی در مورد وضعیت UTXOها، از ورودی‌های ساده و آسان برای اندازه‌گیری برای تقسیم عرضه به دو بخش فعال و غیرفعال استفاده می‌کند.

به گفته جیمز چک (James Check)، تحلیلگر ارشد گلس‌نود، در حالی که تجزیه و تحلیل مبتنی بر UTXO به خروجی‌های تراکنش منفرد نمی‌پردازد و به مجموعه داده‌های گسترده نیاز دارد، تحلیل Cointime مسیر متفاوتی را در پیش می‌گیرد. این فریم ورک از یک واحد جدید اندازه‌گیری زمان به نام «کوین بلاکز (Coinblocks)» استفاده می‌کند که هر بار که یک بلاک جدید بیت کوین به شبکه اضافه می‌شود، ایجاد می‌شود. سپس، همانطور که UTXOهای بیت کوین خرج می‌شوند، کوین بلاک‌های درون آن‌ها نیز از بین می‌روند.

این روش امکان تجزیه و تحلیل دقیق‌تری از تاثیرات کاهش عرضه و رفتار سرمایه‌گذار را فراهم می‌کند که با کاهش تاثیر بیت کوین‌های گم‌شده یا بیت کوین‌هایی که به صورت طولانی‌مدت در کیف پول‌ها قرار دارند به دست می‌آید.

چک در یک پست وبلاگ درباره این موضوع نوشت:

در مقیاس کلان، وضعیت کل شبکه توسط Liveliness و Vaultedness تعریف می‌شود که به ترتیب فعالیت نسبی و عدم فعالیت عرضه را توصیف می‌کنند.

این اندازه‌گیری، عرضه بیت‌کوین را به دو بخش تقسیم می‌کند: عرضه «فعال» و «غیرفعال (Vaulted)». این دو بخش به نقاط مرجع جدیدی برای محاسبات اقتصادی تبدیل می‌شوند، مانند «نرخ تورم (inflation rates)، vaulting rates و نسبت سهام به جریان (stock-to-flow ratio)».

در تحلیل آنچین اعتقاد بر این است که قیمت تحقق‌یافته (Realized Price) میانگین قیمت خرید بیت کوین است. اما Cointime Economics نشان می‌دهد قیمت واقعی در واقع مقدار کمتری را نشان می‌دهد. این امر به دلیل سودهای غیرواقعی عظیمی است که بیت کوین‌های گم شده و بی اثر زیان سرمایه‌گذاران فعال را خنثی می‌کنند. اما Cointime Economics مجموعه جدیدی از مدل‌های قیمت‌گذاری را پیشنهاد می‌کند که نشان می‌دهد یک کاندیدای ایده‌آل برای اندازه‌گیری میانگین هزینه سرمایه‌گذار و بازگشت به میانگین بازار است.

Cointime برای چه مواردی کاربرد دارد؟

CE با تقویت تاثیرات اقتصادی «عرضه واقعا فعال» و در عین حال کاهش تاثیر عرضه غیرفعال در بلند مدت که احتمالا شامل کوین‌های گمشده نیز می‌شود، یک مزیت کلیدی نسبت به مدل‌های قبلی تجزیه‌و‌تحلیل فراهم می‌کند.

جیمز چک توضیح داد که چگونه ذخیره بیت کوین‌های گمشده ساتوشی مدت‌ها بر اندازه‌گیری‌های معیارهای رایج مانند قیمت تحقق‌یافته (Realized Price) تاثیر گذاشته است. قیمت تحقق‌یافته محاسبه میانگین قیمت بیت‌کوین بر اساس آخرین باری که هر کوین در شبکه معامله شده است.

چک در این باره گفت:

۳۵ میلیارد دلار سودی که ساتوشی در اختیار دارد، ضرر ۳۵ میلیارد دلاری خریداران برتر سال ۲۰۲۱ را خنثی می‌کند تا MVRV به سطح «سربه سر» ۱.۰ برسد. ما آسیب‌های موجود در عرضه فعال و از نظر اقتصادی معنادار را کنار گذاشته‌ایم.

چک اشاره کرد که CE به تحلیلگران اجازه می‌دهد تا با استفاده از «ریاضیات ساده» بیت کوین‌های‌های گم شده را بدون نیاز به «دانستن اینکه کدام کوین‌ها واقعا گم شده‌اند» محاسبه کنند.

Cointime Economics فقط یک ابزار تحلیلی نیست بلکه یک تغییردهنده در درک چشم‌انداز اقتصادی بیت کوین است. این چارچوب با تمرکز بر بلوک‌های کوین و حرکت پیچیده آن‌ها بین ایجاد، تخریب و ذخیره‌سازی، بینش‌های ارزشمندی را در مورد قلب اکوسیستم بیت‌کوین ارائه می‌کند.

همانطور که دنیای بیت کوین به تکامل خود ادامه می دهد، Cointime Economics به عنوان یک چراغ راهنما عمل کرده و علاقه‌مندان و کارشناسان را به طور یکسان در پیچ و خم پویایی اقتصاد بیت کوین راهنمایی می‌کند.




منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه