کریپتو

نهایی شدن قانون دوستدار کریپتو در بریتانیا؛ معامله ارزهای دیجیتال نوعی فعالیت مالی رسمی است

لایحه خدمات مالی و بازارها در بریتانیا پس از اصلاح به قانون تبدیل شد. از این پس، طبق این قانون جدید معامله ارزهای دیجیتال در این کشور به عنوان فعالیت مالی قانونی به رسمیت شناخته می‌شود.

به نقل از دیکریپت، بر اساس بیانیه مطبوعاتی روز پنجشنبه دولت بریتانیا، قانون خدمات مالی و بازارهای ۲۰۲۳ – یک لایحه اصلاحی در بریتانیا – روز پنجشنبه از سوی پادشاه چارلز «موافقت سلطنتی» دریافت کرد و به طور رسمی به یک قانون تبدیل شد.

بر اساس این قانون جدید، معامله ارزهای دیجیتال در بریتانیا به عنوان یک فعالیت مالی قانونی شناخته می‌شود. قانون اصلاح شده خدمات مالی و بازارها، دارایی های کریپتو را به عنوان «نمایش دیجیتالی از ارزش یا حقوق قراردادی ایمن شده با رمزنگاری» تعریف می‌کند و آن‌ها را به عنوان ابزارها، محصولات یا سرمایه‌گذاری‌های مالی قانونی در نظر می‌گیرد.

«موافقت سلطنتی» رویه‌ای است که پس از توافق قانون‌گذاران در مورد یک لایحه، آن را به یک قانون پارلمانی در کشور تبدیل می‌کند. این لایحه پیش از رسیدن به این مرحله در ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) از سوی مجلس اعلای پارلمان تصویب شده بود.

نوبیتکس، اولین و بزرگترین پلتفرم تبادل رمزارز در ایران
فقط با ۳۰۰هزار تومان اولین معامله‌ی خودت رو انجام بده!

ثبت نام

وزارت خزانه‌داری بریتانیا تاکید کرد که هدف این قانون وضع مقررات برای دارایی‌های کریپتو و اطمینان از پذیرش ایمن آن‌ها در کشور است. این قانون جدید به عنوان یک گام مهم رو به جلو برای اقتصاد تلقی می‌شود و دولت آن را با عنوان «پرتاب موشک» توصیف می‌کند.

توییت اندرو کریفیث
توییت اندرو گریفیث؛ منبع: توییتر

اندرو گریفیث (Andrew Griffith)، وزیر اقتصاد خزانه‌داری در بیانیه‌ای گفت:

این قانون مهم کنترل قوانین خدمات مالی را در اختیار ما قرار می‌دهد، بنابراین از کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان بریتانیا حمایت کرده و باعث رشد آن‌ها می‌شود. با لغو قوانین قدیمی اتحادیه اروپا که در بروکسل وضع شده بود، میلیاردها سرمایه آزاد می‌شود – پول نقدی که می‌تواند قفل نوآوری را باز کرده و اقتصاد را رشد دهد.

مسابقه جهانی برای جذب استعدادهای کریپتو

قانون خدمات و بازارهای مالی ۲۰۲۳ زمینه را برای پیشرفت بخش بلاکچین نیز فراهم می‌کند. این قانون راه را برای ایجاد «سندباکس (Sandbox)» که محیط‌های کنترل‌شده‌ای هستند که آزمایش و پذیرش فناوری‌های جدید مانند بلاکچین را در حوزه مالی تسهیل می‌کنند، هموار می‌کند.

جف فنگ (Jeff Feng)، یکی از بنیان‌گذاران شرکت توسعه بلاکچین سئی لبز (Sei Labs)، در بیانیه‌ای ایمیلی به دکریپت گفت:

به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال در بریتانیا نشان‌دهنده یک پیشرفت قابل توجه برای صنعت کریپتو است. این امر به منزله تصدیق مشروعیت رو به رشد دارایی‌های دیجیتال است، چیزی که با رقابت کشورهای سراسر جهان برای برتری یافتن در حوزه رمزنگاری و فناوری، به طور فزاینده‌ای حیاتی می‌شود.

فنگ با تمجید از «رویکرد قاطع نظارتی بریتانیا در مورد ارزهای دیجیتال» که می‌تواند تلاشی برای جذب استعدادهای فناوری جهانی و رقابت با سایر کشورهای دوستدار کریپتو تلقی شود، افزود که «یک مسابقه جهانی برای جذب شرکت‌ها و کارآفرینان رمزارز در جریان است. ضمن اینکه آن‌ها با خود سرمایه آورده و شغل تولید می‌کنند».

کشورهایی مانند هنگ کنگ، سنگاپور و اکنون بریتانیا در این زمینه پیشتاز هستند و از فرصت عدم شفافیت نظارتی در ایالات متحده نهایت بهره را می‌برند.

همچنین، قانون خدمات و بازارهای مالی ۲۰۲۳ اجرای اصلاحات ادینبورگ را امکان‌پذیر می‌کند – بسته‌ای متشکل از بیش از ۳۰ اصلاحیه در مقررات مالی، از جمله تمدید معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری برای پوشش دادن دارایی‌های کریپتو.

ریشی سوناک (Rishi Sunak)، نخست وزیر کنونی بریتانیا، در آپریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱)، بلندپروازی خود را برای تبدیل بریتانیا به «هاب جهانی برای فناوری دارایی‌های کریپتو» تشریح کرد. وی برخی اقدامات پیشنهادی از جمله «قراردادن استیبل کوین‌ها در چارچوب مقررات» به منظور استفاده از آن‌ها به عنوان یک فرم شناخته شده از پرداخت را مطرح کرد.

دیگر مفاد کلیدی این لایحه شامل نظارت بیشتر بر قانون‌گذاران خدمات مالی، اطمینان از پاسخگویی شفاف، ورود دموکراتیک و همچنین حفاظت از دسترسی به پول نقد است.




منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه