بازارهای مالیکریپتوفاندامنتال

یک روز تا اعلام CPI آمریکا؛ تاثیر آن بر نرخ بهره و قیمت بیت کوین چیست؟

فدرال رزرو در واکنش به بحران بانکداری اخیر در کشور آمریکا، در بیانیه‌ای از تزریق نقدینگی به اقتصاد این کشور و کمک مالی به بانک‌ها خبر داد. در واکنش به این اتفاق، قیمت بیت کوین از ۲۳٬۰۰۰ دلار فراتر رفت. با تزریق نقدینگی به بازار، حالا گمانه‌زنی‌های متعددی در رابطه با سرنوشت سیاست انقباضی فدرال رزرو که در طول ۱۸ ماه گذشته پابرجا بوده مطرح شده است.

 

از طرح عیدانه اکسران جا نمونی!

با ثبت نام در صرافی اکسران 200 هزار تومن جایزه بگیرید!

به همراه 100 هزار تومن پاداش معرفی از هر نفر!

ثبت نام

 

به گزارش اکسران و به نقل از  کوین تلگراف، در حال حاضر، گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با جلسه آتی فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره وجود دارد. پیش از این بازارهای مالی انتظار داشتند کمیته بازار آزاد فدرال در نشست ۲۲ مارچ (۲ فروردین) خود نرخ بهره را بین ۰.۲۵ تا ۰.۵٪ افزایش دهد.

با این حال بر خلاف گمانه‌زنی رایج، اقتصاددانان بانک گلدمن ساکس معتقدند در نشست آتی فدرال رزرو شاهد افزایش نرخ بهره نخواهیم بود. یان هاتزیوس (Jan Hatzius)، اقتصاددان بانک گلدمن ساکس روز گذشته در یاداشتی که توسط CNBC و بسیاری منابع معتبر دیگر نقل قول شد، نوشت:

با توجه به اتفاقات اخیر در سیستم بانکی، دیگر انتظار نداریم کمیته بازار آزاد فدرال در نشست آتی خود در تاریخ ۲۲ مارچ نرخ بهره را افزایش دهد.

دیوید اینگلز (David Ingles)، سردبیر ارشد بلومبرگ در واکنش به پیش‌بینی هاتزیوس اظهار داشت که گلدمن ساکس احتمالا اعلام آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) را موضوع مهمی تلقی نمی‌کند.

تصمیم‌گیری فدرال رزرو در مورد میزان افزایش نرخ بهره تا حد زیادی به آمار نرخ تورم بستگی دارد که در قالب شاخص‌هایی مانند CPI و مهم‌تر از آن، PCE سنجیده می‌شود.

آمار CPI ماه فوریه ساعت ۴ بعد از ظهر عصر سه‌شنبه به وقت تهران اعلام می‌شود و نرخ ۵.۵٪ برای آن تخمین زده می‌شود.

CPI ژانویه ۵.۶٪ بود و برای بدتر نشدن وضعیت بازارها لازم است که آمار فردا نرخ تورم فوریه را کمتر از ۵.۶٪ نشان دهد.

آمار CPI
CPI ماه‌های اخیر و تخمین TE از آمار فردا؛ منبع: تریدینگ اکونومیکز

همان‌طور که در تحلیل‌های قبلی میهن بلاکچین مشاهده کردید بحران بانکی اخیر که تا به امروز ۳ بانک آمریکایی را در خود بلعیده است و فدرال رزرو و خزانه‎‌داری و FDIC را ناجار به واکنش کرده است، یکی از تبعات سیاست‎‌های انقباضی فدرال رزرو است که باعث شده است ارزش اوراق قرضه بلندمدت خزانه‌داری ایالات متحده افت کند. بنابراین اعضای FOMC در نشست ۲۲ مارچ با یک شمشیر دولبه روبرو هستند.

افزایش نرخ بهره می‌تواند باعث تشدید بحران بانکی شود و خودداری از افزایش نرخ بهره به معنای رها کردن تورم است که به هیچ وجه مطلوب سیاست‌گذاران آمریکایی نیست.

به همین دلیل تا ۲ فروردین تمام داده‌های مربوط به اقتصاد کلان و تحولات آن این اهمیت جانبی را هم پیدا می‌کنند که می‌توانند بر تصمیم سرنوشت‌ساز FOMC اثر بگذارند.

شمشیر دولبه‌ای که FOMC با آن روبرو است، باعث بروز اختلاف میان صاحب‌نظران مختلف شده است.

هرچند که CME FedWatch Tool نشان می‌دهد عموم تحلیل‌گران بیش از ۸۰٪ احتمال می‌دهند که در جلسه ۲۲ مارچ نرخ بهره ۰.۵٪ افزایش یابد، اما عده‌ای از تحلیل‌گران از جمله هاتزیوس معتقدند افزایش نرخ بهره به در بسته بحران بانکی خورده است.

مایکل فن دِ پوپه (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر مطرح بازار کریپتو و بنیانگذار گروه معاملاتی ایت (Eight)، به نظر می‌رسد که با هاتزیوس موافق است. او در توییت اخیر خود نوشته است:

تسهیل کمی (QE) و بسته نجات مالی برای بانک‌ها علاوه بر CPI مساعد و عدم افزایش نرخ بهره (یا افزایش ۰.۲۵ درصدی) می‌تواند قیمت بیت کوین را به ۲۳٬۷۰۰ دلار برساند.

تحلیل قیمت بیت کوین
تحلیل فن د پوپه از شرایط بازار؛ منبع: توییتر

حساب توییتری تحلیلی دن کریپتو نیز نوشت بازارها منتظر چراغ سبز داده‌های CPI مربوط به ماه فوریه هستند:

در صورتی که CPI فراتر از حد انتظار باشد، شاهد هرج و مرج خواهیم بود چراکه همزمان شاهد سیاست تسهیلی فدرال رزرو هستیم. در صورتی که CPI کمتر از برآوردها باشد، دلیلی برای عدم افزایش قیمت‌ها در بازار وجود ندارد.

آلاسدایر مکلئود (Alasdair Macleod) اما با هشدار نسبت به برنامه تامین مالی بانک‌ها و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو برای همیشه سیاست انقباضی خود را کنار گذاشته است، نوشت:

واکنش اولیه بازار به بحران بانکی بر اساس گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تغییر موضع فدرال رزرو است، اما این ممکن است تنها یک اشتباه باشد. صرف نظر از سیاست پولی فدرال رزرو، تامین مالی بانک‌ها به افزایش هزینه‌های مربوط به وام‌ها منجر می‌شود. بازارهای پولی را رصد کنید.

منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه