کریپتو

وضعیت قیمت بیت کوین مشابه شروع بولران ۲۰۱۵؛ آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟

به گفته شرکت تحقیقاتی دلفی دیجیتال، عملکرد قیمت بیت کوین و ساختار بازارهای کریپتو در حال منعکس کردن فعالیت‌های پیش از بولران است که در سال‌های‌ گذشته دیده شده بود. مشابه چنین وضعیتی را قبلا در چرخه‌ پیش از بولران ۲۰۱۷-۲۰۱۵ شاهد بودیم.

به نقل از کوین تلگراف، گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی دلفی دیجیتال (Delphi Digital)، تکرار قابل پیش‌بینی قیمت و روندها در بازار کریپتو را نشان می‌دهد. این گزارش به ارتباط بین چرخه ۴ ساله بیت کوین و روندهای داده‌های کلان اقتصادی می‌پردازد.

به گفته تحلیلگران دلفی دیجیتال، تثبیت مداوم قیمت بیت کوین در ۳۰٬۰۰۰ دلار مشابه دوره بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ است و شاخص‌ها نشان می‌دهند احتمالا بیت کوین تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ (مهر تا آذر ۱۴۰۳) به بالاترین قیمت تاریخی (ATH) خود می‌رسد.

تاثیر چرخه اقتصادی بر عملکرد قیمت بیت کوین

تحلیل دلفی دیجیتال توجهات را به سمت ماهیت چرخه‌ای بازار ارزهای دیجیتال جلب می‌کند. این ماهیت ذاتی چرخه‌ای با زمان‌بندی بین سقف به کف، دوره‌های بهبود تا سقف‌های چرخه قبلی و همچنین زمان‌بندی رالی قیمت تا قله‌های چرخه جدید نشان داده می‌شود. دلفی با استفاده از نمودار بیت کوین به عنوان یک معیار، طرح کلی چرخه بازار ارزهای دیجیتال را ترسیم کرده است.

قیمت بیت کوین به دلار (مقیاس لگاریتمی)
چرخه‌های ۴ ساله قیمت بیت کوین به دلار (مقیاس لگاریتمی)؛ منبع: دلفی دیجیتال

این چرخه‌های چهار ساله شامل رسیدن بیت‌کوین به یک ATH جدید، تجربه کاهش قیمت در حدود ۸۰٪ و سپس ایجاد یک کف در طول یک سال بعد است. این روند با بهبود قیمت در طی دو سال و رسیدن به بالاترین سطح قبلی و در نهایت افزایش قیمت برای یک سال دیگر دنبال می‌شودکه منجر به ATH جدیدی خواهد شد.

این تحقیق همانطور که توسط شاخص تولید ISM (ISM Manufacturing Index) نشان داده شده است، همبستگی جذابی را بین قله‌های قیمت بیت کوین و تغییرات در چرخه کسب‌وکار (Business Cycle) نشان می‌دهد.

نمودار سال به سال بیت کوین/دلار آمریکا در مقابل نمودار سال به سال شاخص تولید ISM
نمودار سال به سال بیت کوین/دلار آمریکا (نارنجی) در مقابل نمودار سال به سال شاخص تولید ISM ایالات متحده (سفید)؛ منبع: دلفی دیجیتال.

در طول اوج قیمت بیت کوین، ISM اغلب نشانه‌هایی از افزایش قیمت را نشان می‌دهد و آدرس های فعال، حجم تراکنش‌ها و کارمزدها به بالاترین حد خود می رسند. برعکس، زمانی که چرخه کسب‌وکار سیگنال کاهشی می‌دهد، سطوح فعالیت شبکه بیت کوین نیز کاهش می‌یابد.

این گزارش بر نقش هاوینگ بیت کوین در این چرخه‌ها نیز تاکید دارد. دو هاوینگ آخر حدود ۱۸ ماه پس از تشکیل کف BTC و تقریبا هفت ماه قبل از ATH جدید رخ داده‌اند. با استفاده از این الگوی تاریخی می‌توان برای بیت کوین یک ATH جدید را تا سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی‌ کرد که با زمان‌بندی مورد انتظار برای هاوینگ بعدی نیز همسو خواهد بود.

عملکرد قیمت بیت کوین مشابه شروع بولران ۲۰۱۷-۲۰۵

همچنین، این گزارش نشان می‌دهد فضای فعلی بازار شباهت‌های قابل توجهی با دوره بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ دارد. همسویی رفتار بازار، شاخص‌های اقتصادی و روندهای تاریخی نشان می‌دهند همانطور که در آن سال‌ها تجربه شد، فاز فعلی شبیه به زمان افزایش ریسک همراه با احتمال رشد است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند الگوهای معاملاتی بازار، به ویژه در شاخص S&P 500، شباهت زیادی به مسیر مشاهده شده طی سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۵ دارد. حتی در زمان‌های عدم اطمینان، مانند رکود درآمد، این الگوها ادامه می‌یابند و احساسات آن دوره را منعکس می‌کنند.

الگوی تکرارشونده چرخه بیت کوین، هماهنگی آن با تغییرات اقتصاد کلان و هاوینگ قریب‌الوقوع آن در سال ۲۰۲۴، همگی در شکل گرفتن این نظریه سهیم هستند.

شاخص تولید ISM ایالات متحده در شرایط فعلی
شاخص تولید ISM ایالات متحده در شرایط فعلی (نارنجی) در مقابل چرخه ۲۰۱۹-۲۰۱۳ (سفید)؛ منبع: دلفی دیجیتال

دلفی شباهت‌های بین چشم‌انداز تیره رشد جهانی در طول سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۵ و عدم اطمینان اقتصادی اخیر در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۱ را مورد تاکید قرار داده است. عواملی مانند قدرت دلار آمریکا و تغییرات در چرخه نقدینگی جهانی همگی بازتاب همان اتفاقات گذشته هستند.

این گزارش نشان می‌دهد چگونه عملکرد طلا در آن زمان، تحت تاثیر نگرانی‌ها از کاهش ارزش پول، شباهت‌های قابل‌توجهی با زمان حال از خود نشان می‌دهد. این مشابهت‌ها این استدلال را تقویت می‌کنند که شرایط اقتصاد کلان همان مسیری را دنبال می‌کند که قبلا طی شده است.

قیمت طلا به دلار (مقیاس لگاریتمی) در شرایط فعلی
قیمت طلا به دلار (مقیاس لگاریتمی) در شرایط فعلی (نارنجی) در مقابل چرخه ۲۰۱۹-۲۰۱۵ (سفید)؛ منبع: دلفی دیجیتال

چشم‌انداز بازار ارزهای دیجیتال؛ خوش‌بینانه اما با چند علامت هشدار

تحلیل دلفی دیجیتال شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌کند که بازار کریپتو در قالب الگوهای چرخه‌ای عمل می‌کند که منعکس‌کننده تغییرات اقتصاد کلان است. پیش‌بینی این گزارش از رسیدن بیت کوین به یک ATH جدید تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ با الگوهای تاریخی هاوینگ مطابقت دارد. این زمان‌بندی، همراه با وضعیت شاخص‌هایی مانند ISM و پیش‌بینی‌ها در مورد تجدید چرخه‌های نقدینگی، این استدلال را تقویت می‌کند که وضعیت فعلی قیمت بیت کوین مشابه چرخه‌ای است که در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۵ مشاهده شده است.

هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴ اعتبار بیشتری را به پیش‌بینی این شرکت در مورد بولران احتمالی تا سه ماهه چهارم همان سال می‌افزاید.

لازم است به این نکته اشاره شود، در حالی که این تحلیل بدون ریسک و عدم قطعیت نیست، با توجه به کاتالیزورهای انباشت و سوابق تاریخی، چشم‌انداز کلی بازار ارزهای دیجیتال در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده امیدوارکننده به نظر می‌رسد.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه