کریپتو

بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش چه مزیتی دارد؟

اغلب مردم با تبدیل دارایی خود به فلزات گران‌بهایی همچون طلا و نقره، ارزش آن خود را در برابر نوسانات بازار حفظ می‌کنند. تا سال‌های اخیر که ارزش و قیمت بیت کوین افزایش نیافته بود، این شیوهٔ ذخیرهٔ ارزش دارایی، رویه‌ای غالب و کارآمد بود. امروزه برخی از تحلیل‌گران بازار، روش‌های دیگری را برای ذخیرهٔ ارزش پیشنهاد می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که Bitcoin نیز گزینه‌ٔ مناسبی برای ذخیرهٔ ارزش است. افراد بسیاری بین خرید کوین یا طلا مردد هستند و این کاملاً منطقی است. بازار رمزارزها نسبت‌به بازار طلا و نقره بسیار جدیدتر و البته پیچیده‌تر است، بنابراین تصمیم‌گیری در این زمینه نیازمند تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر است.

در مطالب پیش‌ِروی، دربارهٔ مفهوم Store of Value صحبت کرده‌ایم و به شما خواهیم گفت که آیا خرید بیت کوین برای ذخیرهٔ ارزش کاری منطقی است یا خیر؟ پس لطفاً تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

ذخیرهٔ ارزش چیست؟

مفهوم ذخیرهٔ ارزش (Store Of Value) به‌نوعی از دارایی اطلاق می‌شود که ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌‌کند. فلزاتی همچون طلا و نقره به دلیل برخورداری از عمر مفید نامحدود و ویژگی‌های لازم دیگر، بهترین گزینه‌ برای حفظ ارزش به‌شمار می‌روند. چنین دارایی‌هایی نه تنها در طول زمان ارزش خود را از دست نمی‌دهند، بلکه حتی احتمال افزایش قیمت و به‌تبع آن افزایش ارزش آن‌ها در آینده نیز وجود دارد.

دارایی‌های با قابلیت حفظ ارزش چه ویژگی‌هایی دارند؟

احتمالاً درخصوص این‌که کدام دارایی‌ها حفظ ارزش محسوب می‌شوند، کنجکاو باشید. ویژگی‌های دارایی‌های ذخیرهٔ ارزش را در زیر بیان کرده‌ایم، سپس به سراغ بیت‌کوین و بررسی آن به‌عنوان ارز یا ذخیرهٔ ارزش خواهیم رفت.

اولین مشخصهٔ دارایی‌های حفظ ارزش، ماندگاری آن‌هاست. ممکن است برخی دارایی‌ها ارزش زیادی داشته باشند و حتی در صورت کمبود قیمت آن‌ها نیز افزایش یابد، اما نمی‌توانند کالای ذخیرهٔ ارزش باشند. برای نمونه می‌توان به مواد غذایی اشاره کرد. برخی مواد غذایی ارزش ذاتی بالایی دارند، اما به دلیل طول عمر کم و فاسدشدن، هرگز به‌عنوان گزینهٔ ذخیرهٔ ارزش مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

کالاهای حفظ یا ذخیرهٔ ارزش علاوه‌بر ماندگاری، کمیاب نیز هستند. برای مثال طلا یک کالای ذخیرهٔ ارزش است. این کالای ارزشمند با گذشت زمان باز هم ارزشمند است. به‌علاوه منابع طلا محدود هستند. همین محدودیت باعث شده‌است که طلا همواره یک کالای باارزش باشد.

  • تولید هزینه‌بردار و دشوار

درنهایت این‌که کالاهایی با قابلیت ذخیرهٔ ارزش یا همان Store of Value، در شرایط سخت و هزینه‌بردار تولید می‌شوند. بیشتر افراد دلار را به‌عنوان یک ذخیرهٔ ارزش در نظر می‌گیرند، اما دلار یک اسکناس است و چاپ بیش از اندازهٔ اسکناس ارزش آن را کم می‌کند. طلا به‌عنوان یک گزینهٔ حفظ ارزش به آسانی تولید نمی‌شود. گرچه این کالا در شرایط آزمایشگاهی نیز تولید می‌شود، اما به دلیل هزینهٔ بالاتر نسبت‌به استخراج، ساخت آن منطقی نیست.

دارایی‌های با قابلیت حفظ ارزش چه ویژگی‌هایی دارند؟
دارایی‌های با قابلیت حفظ ارزش چه ویژگی‌هایی دارند؟

بیت کوین گزینه‌ای برای ذخیره ارزش؟

امروزه مباحث مربوط به ارزهای دیجیتال برای افراد بسیاری از دنیا مباحثی جذاب و پیگیری‌شونده است. با ورود رمزارزها به بازارهای مالی دنیا، معاملات مالی و شکل و شمایل دارایی‌ها تغییرات چشمگیری داشت. بیت‌کوین مهم‌ترین ارز دنیای کریپتوکارنسی و بهتر است بگوییم پادشاه ارزهای دیجیتال است. امروزه ماینینگ ارزهای دیجیتال ازجمله بیت‌کوین، یکی از روش‌های عالی برای کسب درآمد به‌شمار می‌رود. اکنون باید ببینیم این ارز جدید و رمزنگاری‌شده، کارایی ذخیرهٔ ارزش یا همان Store of value را دارد یا خیر؟

علمکرد Bitcoin به‌عنوان یک دارایی دیجیتال عالی بوده‌است، اما نوسان قیمت بیت کوین و عمر کوتاه آن دو دلیل واضح علیه این ارز رمزنگاری‌شده و استفاده از آن به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش هستند. به گفتهٔ کارشناسان این حوزه، با وجود این‌که این کوین‌ قدیمی‌‌ترین مبحث دنیای کریپتو و یک فناوری قدیمی است، اما نقص‌های حائز اهمیت در آن وجود دارد.

شایان ذکر است که نواقص بیت‌کوین در ارزهای رمزنگاری‌شدهٔ جدید وجود دارد و به عبارتی ارزهای جدید بسیاری از معایب و نواقص این کوین قدیمی را رفع کرده‌اند. بر همین اساس به تدریج عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال دیگر مناسب این ارز نخواهد بود و احتمالاً این عنوان را از دست می‌دهد. با این حال می‌توانیم مزایای Bitcoin را به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش این‌گونه بیان کنیم:

  • مزایای Bitcoin به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش

همان‌طور که در اوایل این مطلب اشاره کردیم، برخی از تحلیل‌گران بازار، خرید بیت کوین را روشی برای ذخیرهٔ ارزش می‌دانند. نمی‌توان مزایای این رمز ارز قدیمی و مشهور را نادیده گرفت. همین مزایا و جایگاه Bitcoin در بازارهای مالی دلایل نسبتاً قانع‌کننده‌ای برای اعتبار بخشیدن به آن به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش هستند.

کمیاب بودن، عرضهٔ محدود، تقاضای بالا

فقط 21 میلیون بیت‌کوین در دنیا وجود دارد، بنابراین این رمز ارز به اندازهٔ محدودی در بازار و در دست مردم است. همین امر موجب افزایش تقاضا برای آن و درنتیجه افزایش قیمت بیت کوین شده‌است. و این‌ها دلایل خوبی برای ثابت ماندن ارزش این کوین محبوب دستِ کم در دوره‌ی زمانی طولانی‌تری است.

بیت کوین گزینه‌ای برای ذخیره ارزش؟
بیت کوین گزینه‌ای برای ذخیره ارزش؟

تولید دشوار

ماینینگ Bitcoin به قدرت محاسباتی بالا برای حل معادلات نیاز دارد. دستگاه‌های ماینر در ازای حل معادلات و معماهای سیستم، Bitcoin دریافت می‌کنند، اما این معماها بسیار پیچیده و حل آن‌ها حقیقتاً دشوار است. به همین دلیل استخراج Bitcoin نیز همانند استخراج طلا به زمان و انرژی فراوانی نیاز دارد.

قابل حمل بودن و نگه‌داری آسان

یک کالا یا دارایی ذخیرهٔ ارزش، حتماً باید قابلیت پرداخت هزینه را داشته باشد. به این شکل که بتوان از آن برای خرید کالا یا ارائه خدمات استفاده کرد. بیت‌کوین چنین قابلیتی دارد و حتی باید بگوییم که کارایی بیت‌کوین در این زمینه از طلا بهتر است. دلیل آن هم نگه‌داری و یا انتقال آسان بیت‌کوین‌هاست. شما می‌توانید چند تریلیون دلار را در قالب بیت‌کوین به‌آسانی روی یک قطعهٔ الکترونیکی بسیار کوچک ذخیره کنید، اما نگه‌داری طلا با حجم زیاد به تلاش و هزینهٔ بیشتری نیاز دارد. درنهایت این‌که انتقال بیت‌کوین حتی به دورترین نقطهٔ دنیا در زمان بسیار کم و با هزینهٔ بسیار پایین قابل انجام است.

قابلیت تقسیم‌پذیری

اگر بین خرید بیت‌کوین یا طلا برای ذخیرهٔ ارزش شک دارید، مزیت و وجه تشابهٔ دیگری بین آن‌ها شایان ذکر است. هر دو کالا قابلیت تقسیم‌شدن به واحدهای کوچک‌تر بدون کم شدن ارزش هستند و همین امر به انجام آسان‌تر معاملات کمک می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب مزایای بیت کوین را به‌عنوان ذخیرهٔ ارزش بیان کردیم. با وجود آنچه درمورد این کوین وجود دارد و نظر تحلیل‌گران و افراد مشهوری همچون ایلان ماسک Bitcoin و به‌طورکلی ارزهای دیجیتال در آینده جایگاه مهم‌تری حتی نسبت‌به امروز پیدا می‌کنند.

منبع : مقاله معرفی کامل ویژگی‌های ذخیره ارزش بیت کوین


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه