بلاکچینکریپتو

معرفی بهترین پل های بلاکچینی در سال ۲۰۲۳

پل‌های میان‌زنجیره‌ای (Cross chain Bridges) یا بریج‌ها سیستم‌هایی هستند که انتقال ارزهای دیجیتال را از یک بلاکچین به بلاکچین دیگر فراهم می‌کنند.

یک بریج میان‌زنجیره‌ای دو بلاک چین مختلف را به همدیگر متصل می‌کند تا قابلیت همکاری و امکان جابه‌جایی دارایی‌‌های دیجیتال و حتی انتقال توکن‌های بی‌همتا بین زنجیره‌های مختلف فراهم شود.

اگر علاقه‌مند هستید با تعدادی از پل های میان زنجیره ای و شبکه‌ها و ارزهای دیجیتالی که پشتیبانی می‌کنند، آشنا شوید، با اکسران همراه باشید.

 

از طرح عیدانه اکسران جا نمونی!

با ثبت نام در صرافی اکسران 200 هزار تومن جایزه بگیرید!

به همراه 100 هزار تومن پاداش معرفی از هر نفر!

ثبت نام

 

۱. مولتی چین (Multichain)

پل میان زنجیره ای Multichain
منبع: Dailycoin.Com

پل مولتی چین (Multichain Bridge) که قبلا Fantom Anyswap نام داشت، یک پروتکل روتر میان‌زنجیره‌ای است که امکان انتقال داده و دارایی‌ها را در شبکه‌های بلاکچین مختلف فراهم می‌کند. این پل از شبکه‌های بلاکچینی زیر پشتیبانی می‌کند.

شبکه‌هایی که مولتی چین از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

۲. آربیتروم (Arbitrum)

پل میان زنجیره ای Arbitrum
منبع: Dailycoin.Com

راهکار لایه ۲ آربیتروم (Arbitrum) برای ارائه گس‌های پایین‌تر و افزایش امنیت از رول‌آپ‌های آپتیمیستیک (optimistic rollups) استفاده می‌کند. این رول‌آپ‌ها قراردادهای هوشمندی هستند که تراکنش‌های آفچین را در دسته‌های مختلف جمع‌آوری (رول آپ) می‌کنند؛ در نتیجه به خاطر توزیع هزینه در دسته‌های تراکنش، علاوه بر حفظ استاندارهای امنیتی در سطح بالا، هزینه گس و تراکم شبکه کاهش می‌یابد.

رمزارزهایی که بریج آربیتروم از آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

۳. پالیگان (Polygon)

بریج میان زنجیره ای Polygon
منبع: Dailycoin.Com

پل پالیگان (Polygon Bridge) امکان انتقال توکن‌های ERC و توکن‌های بی‌همتا (NFT) را به سایدچین (SideChain) پالیگان فراهم کرده است. دو پل مهم گواه اثبات سهام (PoS) و پل پلاسما (Plasma) روی شبکه پالیگان وجود دارد. هر دو پل قابلیت انتقال دارایی‌ها را از شبکه اتریوم به پالیگان و بالعکس دارند، اما هر کدام از روش‌های امنیتی متفاوتی استفاده می‌کنند.

پل پلاسما برای توسعه‌دهندگانی است که به امنیت بیشتری نیاز دارند.

این پل با استفاده از راه‌حل مقیاس‌پذیری اتریوم پلاسما از انتقال توکن‌های متیک (MATIC)، اتر (ETH)، توکن‌های ERC-20 و ERC-721 پشتیبانی می‌کند.

۴. سلر سی بریج (Celer cBridge)

سلر سی بریج برای انتقال نقدینگی در بلاکچین‌های مختلف از شبکه نگهبان وضعیت سلر (Celer State Guardian Network) استفاده می‌کند. سلر سی بریج از شبکه‌های زیر پشتیبانی می‌کند.

شبکه‌های که سلر سی بریج از آن‌ها پشتیبانی می‌کند

توکن‌های پشتیبانی شده در Celer cBridge نیز عبارتند از:

تتر BUSD لیرا Wootrade PolkaEx استاندارد پروتکل
USDC دامی کوین JPEGvault پرپچوال پروتکل CEC Energy Chain
اتر تالس Immutable X Mask Network PerlinX
MetisDAO دودو dForce Izumi Finance Reef Chain
کروماتیکا یونیفاید سوسایتی xToken MCDex بوبا نتورک

۵. بریج Umbria Narni

پل Umbria Narni با استفاده از استخرهای نقدینگی که شامل دارایی‌های مجموعه‌ای از زنجیره‌ها هستند، انتقال دارایی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. بریج نارنی از شبکه‌های بلاکچین زیر پشتیبانی می‌کند.

  • پالیگان
  • اتریوم
  • بی‌ان‌بی چین
  • آوالانچ (Avalanche)

این پل بلاکچینی قصد دارد شبکه‌های دیگری از جمله فانتوم (Fantom)، رونین (Ronin)، سولانا (Solana)، کاردانو (Cardano)، ایمیوتبل ایکس (Immutable X)، (Worldwide Asset Exchange)، ناسیس (Gnosis)، کوکوین (KuCoin)، کامیونیتی چین (Community Chain) و هیوبی اکو چین (Huobi Eco Chain) را به شبکه‌های تحت حمایت خود اضافه کند.

ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در Umbria Narni Bridge عبارتند از: اتریوم (Ethereum)، پالیگان (Polygon)، تتر یو‌اس ‌دی (Tether USD)، توکن حاکمیتی Umbria، یو‌اس‌دی ‌کوین (USD Coin) و رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin).

۶. پل توکن پرتال (Portal Token Bridge)

پل میان زنجیره ای Portal Token Bridge
منبع: Dailycoin.Com

بریج Portal Token مبتنی بر پروتکل ورم‌هول (Wormhole) است و انتقال توکن‌ها و NFTها را در زنجیره‌های مختف فراهم می‌کند. شبکه‌های تحت پشتیبانی این پل عبارتند از:

ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در این پل عبارتند از:

سخن پایانی

اطلاعات مربوط به پل‌های میان زنجیره‌ای (Cross chain Bridges) حاکی از آن است که می‌توان با استفاده از ابزارهای مناسب به قابلیت همکاری بلاکچین‌ها دست پیدا کرد. هر پل میان‌زنجیره‌ای مزایای مختلفی را برای قابلیت همکاری میان شبکه‌های بلاکچین مختلف ارائه می‌دهد. جالب این جا است که با استفاده از این پل‌ها می‌توان NFTها را نیز میان بلاکچین‌ها مختلف جابه‌جا کرد. به‌علاوه اثر بریج‌های کریپتویی در ارتقاء قابلیت همکاری بلاکچین، نقش عمده‌ای در ظهور و افزایش عملکرد وب ۳ دارد. نظر شما در مورد این فناوری بلاکچینی چیست؟ آیا عملکرد پل‌های بلاکچینی در کاهش هزینه گس موفق بوده است؟

منبع

dailycoin.comtechtarget.com

منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه