کریپتو

نقد و بررسی انواع صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز

نقد و بررسی انواع صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز، اگر قصد مسافرت به یک کشور خارجی را داشته باشید، مقداری پول از ارز ملی را با خود به صرافی می‌برید تا در ازای آن‌ها، دلار، یورو یا هر ارز خارجی دیگری را دریافت کنید. حتی اگر بخواهید مقداری دلار صرفا برای سرمایه‌گذاری خریداری کنید نیز این روند تغییر نمی‌کند؛ در هر صورت مراجعه به یک صرافی معتبر در دستور کار قرار می‌گیرد. این مسئله تنها راه‌حل موجود برای exchange پول بود؛ تا جایی که ارزهای دیجیتال پا به عرصه وجود گذاشتند و انقلابی عظیم در صنعت معاملات و دنیای ارزها پدید آمد.



ویژگی‌های اساسی و بنیادی کریپتوکارنسی‌ها سبب شد تا هر آنچه که مرتبط با آن‌ها بود، دستخوش تغییراتی شود. برای مثال تبادل ارزهای اینترنتی که نماد فیزیکی ندارند طبیعتا در صرافی‌های ارز فیات قابل انجام نخواهد بود؛ به همین دلیل پدید آمدن صرافی آنلاین ارز دیجیتال راهی بود که این مشکل را حل کند. امروزه تعداد زیادی از انواع صرافی‌ در جای‌جای دنیا وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای خرید رمزارز یا انجام تبادلات استفاده کرد. در این مقاله به انواع صرافی ارز دیجیتال خواهیم پرداخت و شما را با صرافی ارز دیجیتال متمرکز آشنا می‌کنیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

مهم‌ترین چیزی که در دنیای ارزهای دیجیتال باعث سودآوری خواهد شد، انجام معاملات درست و به موقع است. در واقع بدون انجام معاملات نمی‌توان انتظار سوددهی از بازار ارز دیجیتال داشت. به طور کلی حتی برای آنکه که بتوانید کار خود را در این صنعت آغاز کنید نیز به انجام یک معامله با پرداخت ارز فیات و دریافت کریپتو نیاز دارید؛ بنابراین بدیهی است که وجود مکانی همچون صرافی در این ارزها نیز ضروری است. صرافی‌های ارز دیجیتال هم‌زمان با پدید آمدن رمز ارزها فعالیت خود را شروع کردند. به طور کلی عملکرد آن‌ها را می‌توان مشابه صرافی‌های معمول دانست؛ اما تفاوت‌های اساسی نیز میان آن‌ها وجود دارد. مثلاً می‌توان گفت که صرافی ارز دیجیتال یک صرافی آنلاین است و تمام فعالیت‌ها در یک وب‌سایت انجام خواهد شد؛ بنابراین منظور از صرافی ارز دیجیتال، وب‌سایتی است که تبادل ارزها را برای شما انجام می‌دهد. در برخی از صرافی‌ها می‌توانید با پرداخت ارز فیات، رمز ارز بخرید یا رمزارزها را به ارز فیات تبدیل کنید. همچنین امکان مبادله رمز ارزها و تبدیل آن‌ها به یکدیگر وجود دارد. در ادامه بیشتر درباره انواع صرافی‌ ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد.

انواع صرافی ارز دیجیتال را بشناسید

همان طور که گفته شد، صرافی‌ها انواع گوناگونی دارند که هر یک از آن‌ها با توجه به ویژگی‌های خاص خود مورد توجه عده‌ای از سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند. برای آنکه بتوانید معاملات سودآوری داشته باشید، بهتر است ابتدا اطلاعات خود را در این حوزه تکمیل کنید. در ادامه انواع صرافی ارز دیجیتال را نام برده‌ایم.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

اگر به تازگی پا به دنیای کریپتوکارنسی گذاشته‌اید، صرافی ارز دیجیتال متمرکز می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این صرافی‌ها عمدتا به عنوان واسطه شناخته می‌شوند و قابل اعتماد بودن یکی از ویژگی‌های اصلی آن‌هاست. از سال ۲۰۱۷ با توجه به فراهم شدن امکان مبادله کریپتو با ارزهای فیات بر محبوبیت صرافی ارز دیجیتال متمرکز افزوده شد. این صرافی‌ها مزایا و معایبی دارند که شناخت آن‌ها می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک کند. چند مورد از ویژگی‌های این نوع صرافی‌ها را در ادامه قید کرده‌ایم.


مقایسه قیمت صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز در سال‌های اخیر توانسته محبوبیت زیادی در میان تریدرها به دست آورد. تفاوت قابل توجهی میان این نوع صرافی با صرافی متمرکز وجود دارد که امنیت آن را به شدت بالا می‌برد. صرافی غیر متمرکز نقش واسطه‌ای میان خریدار و فروشنده ندارد؛ بلکه تنها بستر را برای انجام معامله آن‌ها فراهم می‌کند. در واقع در صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز تعدادی از تریدرها در کنار هم جمع می‌شوند و مبادلات به صورت مستقیم بین خریداران و فروشندگان انجام خواهد شد. امنیت بالای سیستم غیر متمرکز به عنوان مزیت اصلی آن در نظر گرفته می‌شود. نقدینگی و حجم پایین معاملات نیز نکته منفی آن است‌.

صرافی ارز دیجیتال هیبریدی

صرافی ارز دیجیتال هیبریدی یا ترکیبی به عنوان نسل جوان این حوزه شناخته می‌شود که نخستین بار در سال ۲۰۱۸ پا به عرصه گذاشت. صرافی‌های هیبریدی در تلاش‌اند ویژگی‌های مثبت از صرافی ارز دیجیتال متمرکز و صرافی غیر متمرکز را در کنار هم جمع کنند تا بهترین خدمات به کاربران ارائه شود. کنار هم قرار دادن امنیت بالای صرافی غیر متمرکز، نقدینگی و حجم معاملات صرافی‌های متمرکز می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد.

انواع صرافی ارز دیجیتال را بشناسید
انواع صرافی ارز دیجیتال را بشناسید

بهترین صرافی برای مبادلات رمزارز کدام است؟

اگر به دنبال شناخت بهترین صرافی آنلاین در حوزه ارز دیجیتال هستید، باید بگوییم که نمی‌توان یک مورد از میان صرافی ارز دیجیتال متمرکز و صرافی غیر متمرکز معرفی کرد؛ چرا که هر یک از آن‌ها مزایای خاص خود را دارند که به انجام معاملات کمک خواهند کرد. به طور کلی اگر به تازگی وارد دنیای کریپتوه‍ا شده‌اید، بهتر است از صرافی ارز دیجیتال متمرکز استفاده کنید. پس از مدتی که توانایی لازم در انجام معاملات را کسب کردید، می‌توانید از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کرده و به صورت رودررو با خریداران و فروشندگان معامله کنید. در ادامه چند مورد از صرافی‌های ارز دیجیتال را نام برده‌ایم.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز:

  • صرافی Coinbase
  • صرافی Binance
  • صرافی kraken
  • صرافی Robinhood
  • صرافی KuCoin
  • صرافی Bitterex
  • صرافی Huobi

  • صرافی Bitfinex

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز:

  • صرافی IDex
  • صرافی Uniswap
  • صرافی 1Inch
  • صرافی Waves Dex
  • صرافی Bisq Dex

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که همه این صرافی‌ها نمی‌توانند برای افراد ساکن ایران مناسب باشند. بسیاری از صرافی‌های مطرح در سطح جهانی از ریال پشتیبانی نمی‌کنند و علاوه بر آن، با تحریم کشور ایران، IP وارده از کشور ما را مسدود می‌کنند. در صورت نیاز به احراز هویت نیز اجازه افتتاح حساب داده نمی‌شود. بهترین پیشنهادی که در این باره ارائه می‌شود، استفاده از صرافی‌های ایرانی معتبر است. صرافی «والکس» نمونه‌ای از یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال موفق است که بهترین امکانات و خدمات را ارائه می‌کند. سال‌ها فعالیت موفق در این حوزه، والکس را به نامی آشنا در حوزه کریپتو تبدیل کرده است.

بهترین صرافی برای مبادلات رمزارز کدام است؟
بهترین صرافی برای مبادلات رمزارز کدام است؟

کلام آخر

در این مقاله به معرفی انواع صرافی ارز دیجیتال پرداختیم و ویژگی‌های یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال را بیان کردیم. فراموش نکنید که برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز، بهتر است پیش از هر چیز اطلاعاتتان را تکمیل کنید. هرگونه اقدام بدون آگاهی می‌تواند به ضرر و زیان منجر شود. در صورتی که تمایل دارید تا درباره ویژگی‌های این نوع صرافی را بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم که مقاله ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال متمرکز را مطالعه کنید.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه