بازارهای مالیتکنیکالکریپتو

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین از ۵ زاویه؛ سناریو محتمل کدام است؟

قیمت بیت کوین پس از برگشت خوردن مجدد از ناحیه ۲۵,۲۰۰ دلار، اکنون با حدود ۲۲٪ ریزش در حوالی ۲۰,۰۰۰ دلار به سر می‌برد. بیشتر تحلیلگران شرایط فعلی را خطرناک توصیف می‌کنند.

 

از طرح عیدانه اکسران جا نمونی!

با ثبت نام در صرافی اکسران 200 هزار تومن جایزه بگیرید!

به همراه 100 هزار تومن پاداش معرفی از هر نفر!

ثبت نام

 

به گزارش اکسران : قیمت بیت کوین دیروز حتی تا ۱۹,۵۰۰ دلار نیز کاهش داشت و در جریان اخبار منفی امروز به خصوص دی پگ شدن USDC توانست خود را در نزدیکی ۲۰,۰۰۰ دلار حفظ کند. در ادامه به بررسی شرایط قیمتی BTC از زوایای مختلف تکنیکال می‌پردازیم. در این بین نظر تحلیلگران نسبت به این نشانه‌ها متفاوت بوده است و سعی شده تا گلچین مناسبی از این تحلیل‌ها گردآوری شود.

۱- سد بزرگی به نام میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای

نمودار زیر قیمت بیت کوین را در تایم فریم هفتگی نشان می‌دهد و خط آبی همان میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای بیت کوین است. همان‌طور که مشخص است این خط در طول تاریخ بیت کوین نقش حمایتی خوبی را ایفا کرده بود. در ماه ژوئن ۲۰۲۲ این حمایت بالاخره از دست رفت و قیمت نیز تا ۱۵,۴۰۰ دلار ریزش پیدا کرد. پس از شروع رالی ماه ژانویه BTC، امید به شکست این خط به بالا که حالا دیگر نقش مقاومتی به خود گرفته بود، قوت گرفت.

اما گاوها نتوانستند در ۲ تلاش خود این مقاومت را در خوالی ۲۵,۰۰۰ دلار پشت سرگذارند و قیمت از آن‌جا پس زده شد. از آنجایی که معمولا در طول تاریخ هربار که قیمت به این خط برخورد کرده و برگشت خورده با جهش زیادی همراه بوده است، این بیم وجود دارد که اینبار نیز شاهد اصلاح عمیق‌تری در قیمت بیت کوین باشیم.

نمودار هفتگی بیت کوین منبع: تریدینگ ویو
نمودار هفتگی بیت کوین منبع: تریدینگ ویو

۲- امکان نوسان قیمت بین این سطوح وجود دارد

مایکل فن ده پپه نام تحلیلگر سرشناسی است که در توییتی نواحی حمایتی و مقاومتی قیمت بیت کوین را در تایم فریم ۳ ساعته مشخص کرده است. از نظر او قیمت‌های ۱۸,۶۲۶ دلار و ۱۸,۱۲۵ دلار می‌توانند حمایت‌های مهمی باشند که در صورتی که قیمت به این نواحی برسد، جذابیت باز کردن پوزیشن‌های لانگ را بالا می‌برند. در طرف مقابل قیمت‌های ۲۰,۵۶۸ دلار و ۲۱,۳۵۱ دلار نواحی مقاومتی هستند که در صورت افزایش قیمت، برای گرفتن پوزیشن شورت جذاب هستند.

این تحلیلگر نوسان قیمت BTC را بین این چند سطح در آینده بسیار محتمل می‌داند.

نمودار قیمت بیت کوین تایم فریم ۳ ساعته منبع: توییتر
نمودار قیمت بیت کوین تایم فریم ۳ ساعته منبع: توییتر

۳- اندیکاتورها متناقض‌اند

متیو هایلند نام تحلیلگر سرشناس دیگری است که وضعیت فعلی قیمت بیت کوین را با اندیکاتورها بررسی کرده است. شکل زیر وضعیت ۳ مورد از این اندیکاتورها را نشان می‌دهد.

در شکل سمت چپ هایلند از اندیکاتور سوپرترند در تایم فریم ۳ روزه استفاده کرده است. این اندیکاتور روندهای قیمتی را تشخیص می‌دهد و آن را به رنگ سبز یا قرمز در می‌آورد. با شروع رالی ماه ژانویه، این اندیکاتور به رنگ سبز درآمد که گویای روند صعودی جدیدی در این تایم فریم بیت کوین بود. دیروز کندل ۳ روزه قیمت بیت کوین به نحوی بسته شد که سوپر ترند مجددا به رنگ قرمز درآمد. این موضوع این نگرانی را به وجود می‌آورد که ریزش قیمتی اخیر، تنها یک اصلاح ساده نبوده و روند نزولی جدیدی ایجاد شده است.

شکل وسط وضعیت اندیکاتور RSI را در تایم فریم روزانه بیت کوین بررسی می‌کند. اکنون این اندیکاتور در حوالی سطح ۳۰ و در مرز ناحیه اشباع فروش قرار دارد. هایلند یک ناحیه حمایتی را برای RSI در شکل با مستطیل نارنجی نشان داده است که معمولا در آن RSI تغییر جهت می‌دهد که خود مستلزم افزایش قیمت یا لااقل رنج زدن بیت کوین برای مدتی در نواحی بالاتر از ۱۹,۵۰۰ دلار است.

شکل سمت راست نیز وضعیت اندیکاتور MACD را در تایم فریم ۳ روزه بررسی می‌کند. خطوط سیگنال و MACD مجددا در حال کراس کردن هم می‌باشند که سیگنال نزولی برای بازار است و به این معنی است که شتاب حرکتی صعودی در حال تغییر وضعیت به شتاب حرکت نزولی است.

وضعیت قیمت بیت کوین منبع: توییتر
وضعیت قیمت بیت کوین منبع: توییتر

۴- روند صعودی احتمالا به انتها رسیده است

آلت کوین شرپا نام مستعار تحلیلگر سرشناسی است که در آخرین تحلیل خود به بررسی وضعیت پرایس اکشنی بیت کوین در تایم فریم روزانه پرداخته است. از دید او آخرین کندل روزانه BTC، یک کف پایین‌تر را برای این رمزارز پدید اورده است که از نشانه های پایان یک روند است.

از دید او به نظر می‌رسد که روند صعودی اخیر بیت کوین به انتها رسیده است و احتمالا در یک بازه میان مدت شاهد ریزش بیشتر قیمت خواهیم بود. شرپا حتی عنوان کرده که در افزایش بعدی قیمت بیت کوین تمام دارایی‌های خود را خواهد فروخت زیرا پس از ان احتمال ریزش قیمت به سطوح پایین وجود دارد.

نمودار قیمت بیت کوین تایم فریم روزانه منبع: توییتر
نمودار قیمت بیت کوین تایم فریم روزانه منبع: توییتر

۵- در صورت تکرار تاریخ، ریزش بیشتری خواهیم داشت

کالئو نام تحلیلگر سرشناس دیگری است که وضعیت فعلی قیمت بیت کوین را با ماه مارس سال ۲۰۲۰ مقایسه کرده است. در آن زمان (نمودار بالا) قیمت بیت کوین پس از مدت‌ها توانسته بود که خط روند نزولی طولانی مدت خود را بشکند اما در تاریخ ۱۰ مارس پس از کاهش قیمت، نتوانست خط را بالای ان نگه دارد و مجددا به زیر آن رفت. در علم تحلیل تکنیکال در صورت برگشت به یک سطح مهم شکسته‌شده ۲ حالت برای آن متصور خواهیم بود. در حالت اول که قیمت مجددا از آن سطح برگشت بخورد، حرکت قیمتی یک پولبک به آن سطح شکسته شده محسوب می‌شود که می‌تواند روند اخیر را (در اینجا صعودی) را حتی تقویت کند. در حالت دوم که گاوها نتوانند قیمت را برگشت بزنند، شکست قبلی ان سطح مهم، تحت عنوان یک شکست جعلی تلقی می‌شود و قیمت با شتاب زیاد در جهت خلاف روند اخیر حرکت می‌کند.

کالئو معتقد است که خط روند نزولی بیت کوین که از نوامبر ۲۰۲۱ تا اواسط ژانویه ۲۰۲۳ برقرار بود، معیار خوبی برای تشخیص ادامه روند است. اکنون بیت کوین مجددا به حوالی این خط برگشته است (دایره زرد) و تا زمانی که به زیر این خط (در حال حاضر در حوالی ۱۸,۵۰۰ دلار قرار دارد) نرسیم، می‌توانیم آن را به حساب پولبک بگذاریم و جای نگرانی نیست. کالئو ابراز امیدواری کرده است که این اتفاق رخ دهد.

مقایسه قیمت بیت کوین با مارس ۲۰۲۰ منبع: توییتر
مقایسه قیمت بیت کوین با مارس ۲۰۲۰ منبع: توییتر

این تحلیلگر در ادامه نمودار شاخص S&P500 را نیز بررسی کرده است که اخیرا همگرایی زیادی با قیمت بیت کوین داشته است. از دید او این شاخص نیز در وضعیت مشابهی با قیمت BTC قرار دارد یعنی شکست خط روند نزولی، برخورد به یک مقاومت و مجددا برگشت تا نزدیکی خط شکسته‌شده. در صورتی که این شاخص نیز بتواند خود را بالای ۳۹۰۰ واحد نگه دارد، شکست ان شکستی جعلی تلقی نمی‌شود و می‌توان روند کلی را صعودی در نظر گرفت. موضوعی که می‌تواند به بیت کوین نیز کمک کند تا با حفظ خود در این نواحی، حرکت صعودی حود را مجددا از سر بگیرد.

نمودار شاخص S&P500 تایم فریم روزانه منبع: توییتر
نمودار شاخص S&P500 تایم فریم روزانه منبع: توییتر

منبع

میهن بلاکچین

منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه