کریپتو

نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول بهتر است یا صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال قابلیتی به‌­نام کیف پول صرافی دارد. اما تا چه حد این کیف پول می‌­تواند مفید واقع شود؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را به‌صورت کامل بررسی کنیم.  اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر را دارید، پیشنهاد ما این است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کیف پول صرافی چیست؟

سرویس­‌های صرافی ارز دیجیتال علاوه بر قابلیت­هایی مانند خرید ارز دیجیتال، بازار­های فیوچرز، استیکینگ و دیگر امکانات، دارای کیف پول نیز هستند.

کیف پول­‌های سخت‌­افزاری و نرم‌­افزاری همگی به بستری برای اجرا نیاز دارند. برای نمونه صرافی نرم‌­افزاری به یک اپلیکیشن نیاز دارد. کیف پول فیزیکی به سخت‌­افزار نیاز دارد. در مقابل نیز کیف پول صرافی به بستر خود صرافی برای اجرا نیاز دارد.

اگر صرافی در اپلیکیشن باشد کیف پول نیز بر همان بستر اجرا می­‌شود و اگر صرافی در وب­ باشد، محیط اجرا در وب است. کیف پول­‌های صرافی همگی کلید خصوصی شما را در اختیار دارند و اصطلاحا کاستدی محسوب می­‌شوند.

بررسی ذخیره‌­سازی متمرکز و غیرمتمرکز

پیش از اینکه بخواهیم وارد بحث کیف پول صرافی ارز دیجیتال شویم باید نکاتی را درباره متمرکزسازی و غیرمتمرکزسازی بگوییم.

برای بسیار از افراد آشنا با بلاکچین ممکن است این سوال پیش بیاید که:

چطور امکان دارد ارز دیجیتالی که بر بستر بلاکچین، غیر قابل هک ساخته شده، در صرافی هک شود؟

پاسخ را باید در عملکرد و ساختار صرافی­‌ها جست­وجو کرد. صرافی­‌های نسل اول ذاتا متمرکز هستند و زیر نظر نهاد و افراد مشخصی فعالیت خود را ادامه می­‌دهند.

همین موضوع باعث می‌­شود که ارزهای داخل این صرافی­‌ها در برابر حمله سایبری و هک آسیب­‌پذیر شود. کما اینکه چنین اتفاقی در تاریخ ارز دیجیتال رخ داده و صرافی‌­های معتبر با حمله و سرقت دیجیتالی مواجه شده‌­اند.

بررسی ذخیره‌­سازی متمرکز و غیرمتمرکز
بررسی ذخیره‌­سازی متمرکز و غیرمتمرکز

آیا نگه­داری رمز ارز در صرافی برای ما مزیتی دارد؟

ذخیره ارز دیجیتال در صرافی خطراتی را به همراه دارد اما در کنارش برای ما مزیت­‌هایی نیز خواهد داشت. شما برای استفاده از کیف پول­‌های جانبی نیاز به انتقال بین کیف پول و صرافی خواهید داشت.

اگر چنین انتقالی مکررا انجام شود شما باید هزینه زیادی را بابت کارمزد این جابه‌جایی بپردازید. با استفاده از کیف پول صرافی دیگر نیاز به سختی جابه‌جایی و از طرفی پرداخت کارمزد نیست.

بزرگ­ترین مزیت کیف پول صرافی سهولت آن است که منجر به هزینه کمتر خواهد شد.

کیف پول صرافی ارز دیجیتال گزینه‌­ای سریع است

همانطور که اشاره شد، کیف پول صرافی گزینه بسیار راحتی است و کار شما را تا حد زیادی ساده می­‌کند. با استفاده از این روش شما می­‌توانید در هر زمانی به سرعت ارز دیجیتال­تان به ارزهای دیگر یا فیات تبدیل کنید.

در این فرایند نیز نیازی به انتقال بین کیف پول و صرافی نیست. این روش سریع­‌تر و به­‌صرفه­‌تر است اما در عین حال امنیتی نظیر ذخیره­‌سازی سرد را نخواهد داشت.

بیشتر افراد تنها زمانی از کیف پول صرافی استفاده می­‌کنند که می­‌دانند قرار است مدام بین خرید و فروش گذر داشته باشند.

مشکلات استفاده از صرافی ارز دیجیتال چیست؟

بزرگ­ترین مشکل این کیف پول­‌ها خطر هک است. خطر حمله سایبری بیش از کیف پول­‌های نرم­‌افزاری، کیف پول صرافی­‌ها را تهدید می­‌کند صرافی­‌ها به­‌عنوان یک نهاد متمرکز حتی با ذخیره‌­سازی سرد نیز در معرض هک قرار دارند.

این اتفاق برای بسیاری از صرافی‌­ها رخ داده و باعث شده که سرمایه­‌گذاران آنها ضرر­های بسیاری را متحمل شوند. البته در نظر داشته باشید که ذخیره­‌سازی سرد در صرافی­‌ها خطر هک را به حداقل می­‌رساند.

صرافی­‌هایی که هنوز از شیوه ذخیره‌­سازی گرم استفاده می­‌کنند به احتمال قوی کلید­های خصوصی و عمومی را تقدیم هکرها خواهند کرد.

راهکار­های امن­ترشدن کیف پول صرافی چیست؟

چند روش وجود دارد تا شما با استفاده از آن امنیت کیف پول­‌های صرافی را بیشتر کنید. شما می­‌توانید از یک آنتی­‌ویروس قدرتمند در دستگاه خود استفاده کنید تا خطر نصب بدافزار­ها و نفوذ به سیستم شما به حداقل برسد.

پیش از استفاده از کیف پول صرافی بررسی کنید که این صرافی با چه روشی ذخیره­‌سازی را انجام می‌­دهد. اگر روش آنها سرد بود می­‌توانید با خیال نسبتا راحتی ذخیره­‌سازی را شروع کنید.

تایید­های ۲ مرحله­‌ای صرافی را پشت گوش نیندازید و آنها را بیهوده ندانید. همین ورود­های ۲ مرحله­‌ای می‌­تواند سرمایه شما را حفظ کند.

وای­فای­‌های عمومی یک راه راحت برای به سرقت رفتن سرمایه شماست. پس برای ورود به صرافی به­‌هیچ عنوان از وایفای عمومی استفاده نکنید.

نکاتی که باید درباره کیف پول صرافی ارز دیجیتال بدانید

صرافی مورد نظر شما باید محلی باشد که از همه نظر توسط شخص شما تایید شده باشد. این جمله بدان معناست که شما باید پیش از سرمایه­‌گذاری و استفاده از کیف پول ارز دیجیتال یک صرافی تا حد زیادی درباره آن تحقیق کرده باشید.

ممکن است افراد زیادی ادعا کنند که از طرف صرافی به اطلاعات ورود شما نیاز دارند. هیچ یک از این افراد قابل اعتماد نیستند مگر اینکه بتوانند عکسش را ثابت کنند.

اگر صرافی مورد نظر شما از روش­‌های امنیتی نوآورانه و جدید بهره می­‌گیرد آنها را برای حساب خود فعال کنید تا خیال راحت­‌تری داشته باشید.

کیف پول صرافی برای چه هدفی خوب است؟

برای اهداف کوتاه مدت نگه­داری از رمزارز در کیف پول صرافی مناسب است. کمتر کسی است که بخواهد برای یک مدت طولانی در کیف پول صرافی ارز نگه دارد.

معمولا برای استفاده­‌های بلند مدت از کیف پول­‌های نرم­‌افزاری یا سخت افزاری استفاده می­‌شود. سرمایه­‌گذارانی که در صرافی مدام مشغول به معامله و تعویض پول هستند بهتر است سرمایه­‌شان در کیف پول صرافی نگه دارند.

جمع­‌بندی

صرافی ارز دیجیتال یک محل امن برای خرید ارز دیجیتال است. صرافی­‌ها قابلیت این را دارند که سرمایه شما را در حساب­تان ذخیره کنند. با استفاده از این روش شما دیگر نیازی به کیف پول­‌های جانبی نخواهید داشت. به این قابلیت، کیف پول صرافی گفته می­‌شود.

این کیف پول­‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. مشکل آنها این است که ریسک‌­پذیر هستند و ممکن است مورد هدف حملات سایبری باشند.

مزیت آنها هم این بوده که از شما کارمزدی بابت انتقال نمی­‌گیرد و در عین راه سهولت فوق­‌العاده­‌ای دارند. کار با آنها تا حدی راحت و ساده است که مبتدی­‌ترین افراد می­‌توانند بدون نیاز به کیف پول جانبی وارد دنیای کریپتو شوند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه