کریپتو

احتمال بازگشت قیمت بیت کوین به ۲۰,۰۰۰ دلار قبل از صعود بزرگ؛ ۵ پیش‌بینی فیلیپ سوئیفت در مصاحبه با کوین تلگراف

فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، تحلیلگر کهنه‌کار بازار رمزارزها معتقد است علی‌رغم صعود تا مرز ۳۰,۰۰۰ دلار، ممکن است در ماه‌های آتی شاهد بازگشت قیمت بیت کوین به محدوده ۲۰،۰۰۰ دلاری باشیم. این مطلب مربوط به مصاحبه اخیر او با کوین تلگراف است که در آن سوئیفت راجع به تخمین اوج جدید قیمت بیت کوین، وضعیت بانک‌های آمریکا، تاثیر سخت‌گیری نهادهای نظارتی آمریکا بر بازار و پیش‌بینی آینده بازار NFT پیش‌بینی‌هایی را انجام داده است.

آیا بازار نزولی رمزارزها به پایان رسیده است؟

به گزارش کوین تلگراف، فیلیپ سوئیفت، تحلیلگر مطرح بازار و بنیانگذار دو پلتفرم DecenTrader و Look Into Bitcoin معتقد است علیرغم اتمام بازار نزولی، ممکن است در هفته‌های آتی، بیت کوین ریزش قیمت دیگری را تا ۲۰،۰۰۰ دلار تجربه کند.

۵۰۰ میلیون بیبی دوج رایگان
فقط با ثبت نام در صرافی بیت لند، ۵۰۰ میلیون بیبی دوج جایزه بگیرید!
ثبت نام

این تحلیلگر که پیش از این پیش‌بینی کرده بود بازار نزولی بیت کوین همزمان با پایان سال ۲۰۲۲ به اتمام برسد، در گفتگوی جدید خود خاطرنشان کرد علیرغم اتمام بازار نزولی، بزرگترین ارز دیجیتال بازار ممکن است افت قیمتی شدیدتر از ریزش ۱۰٪ هفته گذشته را تجربه کند.

به گفته سوئیفت، خریداران (گاوهای بازار) در مسیر رکوردشکنی دوباره بیت کوین با چالش‌های زیادی مواجه هستند و سیاست دولت‌‌ها احتمالا نگرانی زیادی را در ادامه مسیر ایجاد خواهد کرد.

با این حال، فاکتورهای مختلفی نشان می‌دهند بیت کوین کف قیمت خود را پشت سر گذاشته است و احتمالا در نیمه دوم سال جاری، رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد. این مطلب ترجمه‌ای از گفتگوی اخیر فیلیپ سوئیفت با کوین تلگراف در رابطه با پیش‌بینی وی از روند احتمالی قیمت بیت کوین در سال جاری است.

کوین تلگراف: در آخرین مصاحبه ما در ماه اکتبر (مهر) پیش‌بینی کردید که بازار نزولی بیت کوین ۳ ماه دیگر به پایان می‌رسد. آیا فکر می‌کنید بازار نزولی تمام شده است؟

فیلیپ سوئیفت: بله. واقعا مثل این بود که در ماه اکتبر به MPL (در دیدگاه پرایس اکشن به حداکثر دردی معروف است که تریدرها می‌توانند تحمل کنند) رسیده بودیم و اندکی بعد در ماه نوامبر (آبان) شاهد تسلیم شدن سرمایه‌گذاران بودیم. پس از آن در ماه ژانویه (دی)، یعنی ۳ ماه پس از مصاحبه ما، بیت کوین روند صعودی خود را آغاز کرد.

نمودار وضعیت قیمت بیت کوین در روزهای بعد از ۳ هاوینگ خود منبع: دیسنتریدر
نمودار وضعیت قیمت بیت کوین در روزهای بعد از ۳ هاوینگ خود منبع: دیسنتریدر

این نمودار نشان می‌دهد که چگونه بازار نزولی فعلی از نظر زمان‌بندی به چرخه‌های قبلی شباهت دارد و بیانگر این است که ماهیت انسان هرگز تغییر نمی‌کند.

البته، این به این معنی نیست که در چند ماه آینده اصلاح قیمتی را تجربه نخواهیم کرد. ممکن است پس از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ که قیمت بیت کوین در آن ۸۰٪ افزایش یافته است، کمی نوسانات را تجربه کنیم و قیمت کاهش یابد. تعجب نمی‌کنم اگر بازار برای مدتی از تب و تاب بیفتد.

اصلاح قیمت بیت کوین تا کجا محتمل است؟

کوین تلگراف: قیمت بیت کوین در سه ماهه اول سال جاری ۸۰٪ افزایش یافت. آیا عملکرد این ارز در سال ۲۰۲۳ شما را شگفت‌زده کرده است؟

فیلیپ سوئیفت: برای بیت کوین غیرعادی نیست که پس از یک دوره طولانی بازار نزولی، چنین رشد چشمگیری را تجربه کند. همزمان با افزایش از کف قیمت، فاندینگ ریت‌ها ثابت و یا منفی باقی مانده بود که از ناباوری و عدم اطمینان معامله‌گران بازارهای مشتقه خبر می‌داد. این به قیمت بیت کوین کمک کرد تا با شورت اسکوییزهای متوالی، تا ۳۰،۰۰۰ دلار صعود کند.

کوین تلگراف: تعداد بسیاری از فعالان بازار نسبت به افزایش قیمت امسال خوش‌بین نیستند و معتقدند قیمت بیت کوین ممکن است به ۲۰،۰۰۰ دلار یا پایین‌تر از آن سقوط کند. تا چه حد با نظر آنها موافقید؟

فیلیپ سوئیفت: قطعا این احتمال وجود دارد چراکه این پیش‌بینی بدین معنی است که قیمت بیت کوین ۲۵٪ نسبت به قیمت‌ فعلی کاهش پیدا کند. برای دارایی نوسانی مثل بیت کوین چنین اتفاقی به راحتی ممکن است ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده رخ دهد. بعید می‌دانم قیمت بیت کوین بیش‌تر از این ریزش پیدا کند چراکه احتمالا اواخر سال صحبت‌های زیادی در رابطه با هاوینگ آتی آغاز خواهد شد و فشار خرید را افزایش خواهد داد.

کوین تلگراف: در ماه‌های اخیر، مواضع غیرمنتظره‌ای از سمت دولت بر قیمت بیت کوین تاثیر گذاشته است، با این حال، بیت کوین هر بار در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرده و بهبود یافته است. آیا فکر می‌کنید بیت کوین همچنان از پس این رویدادهای قوی سیاه کوچک (منظور رویدادهای منفی غیرقابل پیش‌بینی است) برخواهد آمد؟

فیلیپ سوئیفت: بله، تا زمانی که این رویدادها کاملا محدود باشند و بر کل صنعت تاثیر نگذارند. بزرگترین ترس من در رابطه با بیت کوین، این است که دولت‌های بزرگ با همکاری یکدیگر راه‌های ارتباط بانکداری فیات به بازار رمزارزها را قطع کنند.

می‌دانم که بیت کوین برای دوام آوردن در شرایط انزوا و سخت ساخته شده اما فکر می‌کنم اگر چنین برنامه‌ای به خوبی اجرا شود، قیمت را برای مدت طولانی کاهش خواهد داد. اتفاقاتی که در حال حاضر در آمریکا از نظر قانون‌گذاری می‌بینیم چندان دلگرم‌کننده نیست و چیزی است که باید طی دو سال آینده آن را بررسی کرد.

تاثیر بحران بانکی آمریکا بر بیت کوین چه خواهد بود؟

کوین تلگراف: نظرتان در رابطه با بحران اخیر بانکی آمریکا و پیامدهای آن چیست؟ آیا در آینده نزدیک تا میان‌مدت شاهد اتفاقات شوکه‌کننده بیشتری خواهیم بود؟

فیلیپ سوئیفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا اتفاقات اخیر تنها قله کوه یخ بوده و بخش عظیمی از آن باقی مانده و یا بحران به پایان رسیده است. با این حال، من فکر می‌کنم چنین اتفاقاتی در نهایت کاتالیزور مثبتی برای بیت کوین هستند، به ویژه در رابطه با افراد جوان‌تر. این افراد احتمالا از خود می‌پرسند چرا به جای نگهداری دارایی در بانک و متحمل شدن ریسک‌های آن، پس‌انداز خود را به یک دارایی غیرمتمرکز که در اختیار خودمان است مثل بیت کوین تبدیل نکنیم. در نهایت من معتقدم مشکلات بانکی مربوط به سپرده‌های مشتریان در طولانی‌مدت برای بیت کوین صعودی است.

کوین تلگراف: اگر همه چیز عادی باشد، عملکرد بیت کوین در این سه‌ماهه و بعد از آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا هنوز برای صحبت کردن در رابطه با افزایش قیمت قبل از هاوینگ زود است؟

فیلیپ سوئیفت: من فکر کنم ممکن است پس از رشد قیمت در سه ماهه اول، مقداری ریزش را تجربه کنیم. اواخر سال، سه ماهه سوم یا چهارم انتظار دارم صحبت‌ها در رابطه با هاوینگ شروع شود که قاعدتا می‌تواند تاثیر مثبتی روی قیمت بگذارد.

علاوه بر این، این زمان باید برای بهبود بازار از ماجرای ورشکستگی صرافی FTX کافی باشد. همچنین باید ریسک فشار فروش بیت کوین‌های مربوط به طلبکاران صرافی Mt. Gox را پشت سر بگذاریم. تا آن زمان، احتمالا تمامی ریسک‌های مربوط به فروش‌های سنگین در قیمت اعمال شده است.

قیمت بیت کوین تا کجا افزایش پیدا خواهد کرد؟

کوین تلگراف: Filbfilb، مدیرعامل پلتفرم دیسنتریدر اخیرا پیش‌بینی خود را در مورد هاوینگ بعدی بیت کوین منتشر کرده و بر هدف ۱۸۰،۰۰۰ دلاری خود تاکید کرده است. پیش‌بینی شما در رابطه با اوج قیمت چرخه هاوینگ بعدی چیست؟

فیلیپ سوئیفت: مطمئنا چنین پیش‌بینی امکان‌پذیر است. من انتظار دارم هولدرهای طولانی‌مدت پس از اینکه قیمت از ۸۰،۰۰۰ دلار فراتر رفت بیت کوین خود را به فروش برسانند.

چنین اتفاقی عرضه جدیدی از کوین‌ها را به بازار اضافه خواهد کرد. در نهایت، میزان عرضه از تقاضا بیشتر خواهد شد. من انتظار دارم اوج قیمت از ۱۰۰،۰۰۰ دلار بالاتر باشد.

مشخص کردن اوج قیمت بسیار سخت است. در سال ۲۰۱۷، در کمتر از دو هفته شاهد افزایش قیمت بیت کوین از ۱۰،۰۰۰ دلار به ۲۰،۰۰۰ دلار بودیم. بسیاری از مردم آن را فراموش می‌کنند. اگر اوج دیگری مثل این داشته باشیم، مشخص کردن دقیق اوج با توجه به چنین نوسانی بسیار دشوار یا تقریبا غیرممکن است.

من فکر می‌کنم اوج بعدی قیمت در محدوده بین ۱۲۰،۰۰۰ تا ۲۱۰،۰۰۰ دلار خواهد بود.

کوین تلگراف: در حال حاضر کدام شاخص‌ها را بررسی می‌کنید؟

فیلیپ سوئیفت: از ۳ پارامتر زیر استفاده می‌کنم:

  • مقایسه بازارهای گاوی: برای درک اینکه از دید زمان‌بندی کجای چرخه قرار گرفته‌ایم کاربرد دارد.
  • شاخص 1yr HODL Wave (وضعیت هولدرهای یکساله بیت کوین): بر اساس این شاخص، هولدرهای طولانی‌مدت انباشت کرده‌اند و تا زمانی که قیمت به اوج خود نرسد، مقدار زیادی از کوین‌های خود را به فروش نخواهند رساند.
نمودار شاخص 1-year HODL Wave بیت کوین
نمودار شاخص 1-year HODL Wave بیت کوین – منبع: Decentrader
  • شاخص MVRV Z-Score: این شاخص میزان سود سرمایه‌گذاران (تفاوت بین مارکت کپ و قیمت تحقق یافته) را بررسی می‌کند. در حال حاضر، این شاخص (خط آبی) به منطقه انباشت وارد شده و به سود بازگشته است. با این حال، هنوز فرصت زیادی برای رسیدن به اوج بازار باقی مانده است.
نمودار شاخص MVRV Z-Score بیت کوین - منبع: Decentrader
نمودار شاخص MVRV Z-Score بیت کوین – منبع: Decentrader

آینده بازار NFT چه می‌شود؟

کوین تلگراف: آیا بازار NFT مرده است؟

فیلیپ سوئیفت: نه اما در حال حاضر بازار شدیدا نزولی است. در حالی که قیمت دلاری مجموعه‌های مطرح ثابت مانده، تقریبا، قیمت تمام مجموعه‌های NFT اصلی نسبت به اتریوم در چند ماه گذشته کاهش یافته است.

علاوه بر این، حجم معاملات نسبت به اوج بازار صعودی بسیار کاهش یافته و از ۱ میلیارد دلار به ۱۵۰ میلیون دلار رسیده است. حتی در وضعیت فعلی، می‌بینیم که افراد مطرح بازار NFT در توییتر در رابطه با موضوعات دیگری از جمله هوش مصنوعی صحبت می‌کنند. البته این به این معنی نیست که این افراد نسبت به چشم‌انداز درازمدت NFTها در طولانی‌مدت خوش‌بین نیستند، بلکه نشان می‌دهد تنها علاقه میان‌مدت به این توکن‌ها به وضوح از بین رفته است.

با این حال، ما معتقدیم ممکن است به زودی به مراحل پایانی بازار نزولی NFTها برسیم. در حالی که ممکن است ریزش بیشتری را در این بازار تجربه کنیم، انتظار داریم که سرمایه‌گذاران استراتژیک به طور گسترده‌ای به دنبال خرید NFTهای با کیفیت با قیمت مقرون به صرفه باشند. این می‌تواند قیمت تعداد کمی از مجموعه‌ها را در کوتاه‌مدت بهبود بخشد.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
عیدانه